Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 10 jun 2019 06:30

Volvo-chefen: ”Bilfabriken i USA betyder mycket”

1/15

Fabriken i Charleston, South Carolina USA.

Fabriken i Charleston, South Carolina USA.

2/15

Foto: VOLVO

3/15

Foto: VOLVO

4/15

Foto: VOLVO

5/15

Foto: VOLVO

6/15

Foto: VOLVO

7/15

Foto: VOLVO

8/15

Foto: VOLVO

9/15

Foto: VOLVO

10/15

Foto: VOLVO

11/15

Foto: VOLVO

12/15

Foto: VOLVO

13/15

Foto: VOLVO

14/15

Foto: VOLVO

15/15

Foto: VOLVO

Försäljningen gick trögt, valutan var jobbig och det pratades om att Volvo Cars skulle lämna Nordamerika helt.

Men i stället för att backa ur la Volvo i högsta växeln.

Anders Gustafsson var varit chef för Volvo i Sverige och Europa och leder nu jakten på en nödvändig försäljningssuccé.

– Att vi öppnade en bilfabrik här i USA har haft stor betydelse för Volvo, det var en helt nödvändig signal, säger Gustafsson.

Jag är i New York i en knapp veckan och har tidigt lagt fram önskemål om att få träffa Volvo Cars chef för Nordamerika. Men ett möte går inte att ordna. Anders Gustafsson hinner inte. Så när jag till slut når honom på telefon sitter jag i ett gathörn på Manhattan och Anders sitter i en bil på väg från en flygplats.

– Det har varit oerhört mycket jobb. Jag har rest över hela USA och träffat alla återförsäljare och alla regioner. Jag har sett flygplatser, bilhallar och mötesrum. Det är oerhört roligt men privat är det inte så kul, jag hinner inte med familjen, säger Anders Gustafsson efter 18 månader som chef för Volvo Cars i USA.

Under en period hade Anders Gustafsson uppdraget att kartlägga USA-marknaden och försöka presentera en handlingsplan. Det var under den period det var som tyngst för Volvo.

– Vi sålde 50 000 bilar per år och hade fel modeller, fel motorer och dollarn var starkt, men det har vänt snabbt. 

Du har varit chef i Sverige och Europa. Om du jämför, vilken är den största skillnaden jämfört med USA?

– För det första är inte USA och Nordamerika en enda marknad. Jag har delat in USA i tre olika delar där varje region sköter sig ungefär som ett eget land. Men den största skillnaden är att i Europa sker 69 procent av försäljningen till företag och tjänstebilskunder. Här är det mycket mer privatkunder.

– Återförsäljarna säljer sina bilar från lagret och 70 procent av affärerna görs på helgerna. Det är fullsmockat i showroomen under helgerna, på måndagar är det tomt och på tisdag börjar alla ladda upp för helgen igen. 

LÄS IGEN: Volvos succé i maj månad 

Kämpat för att vinna förtroende

Volvo har fått kämpa för att få bilköparnas förtroende och med en så stor andel försäljning från lager blir prissättningen avgörande.

– Det är många och stora rabatter och privatkunderna byter bil oftare än i Europa, de byter innan leasingperioden gått ut. Andelen privatleasing ligger på cirka 50 procent. Våra kunder är högutbildade, välbetalda och lojala, men inte lika lojala som i Sverige.

Mellan Anders tre regioner skiljer det sig en hel del. Det är sämre vägar i nordöstra USA, bättre vägar längre söderut och västerut och bilarnas specifikationer skiljer sig mycket åt.

– Begagnatmarknaden är mycket viktig men det går inte att skeppa begbilar mellan regionerna, det är för stora skillnader mellan bilarna. Det skiljer också mycket på mentaliteten i de olika regionerna.

Vilken är den stora snackisen i bilhallarna i USA?

– I västra pratas det mycket om elektrifiering och då både batteribilar, mildhybrider och laddhybrider. I väst litar man också mer på laddinfrastrukturen än i öst och i söder. Det är mycket frågor om elbilar. Bensinpriset är lågt i hela USA men driftkostnaden är ändå väldigt viktig för kunderna.

– Ska vi klara omställningen till laddbara bilar behöver kunderna kunna lita på att det går att ladda. Men de som väl bytt till en elektrifierad bil gillar det.

Det påstås att Europa kommer att följa efter USA och bli mer lik som marknad, tror du också det?

– Nej, det tror jag inte. Med lite distans har jag analyserat marknaden i Europa och där spelar skattesubventioner och företagsmarknaden en väldigt stor roll. 

Care by Volvo går bättre i USA än på andra ställen, varför?

– I USA är det dyrt med finansiering och försäkring för vissa kunder. Har du många p-avgifter eller böter går premien upp, är du i en viss ålder eller bor på ett visst ställe blir försäkringen dyrare. Men det bakar vi in i priset och tar hand om själva. Våra kunder är bättre snittet och därmed kan vi få till ett attraktivt erbjudande och det har gått bra, vi har växt snabbt.

För ett år sedan öppnades Volvos bilfabrik i South Carolina. Har det spelat någon roll för dig i din roll?

– Ja, oerhört mycket. Det var en viktig signal till våra återförsäljare, ett statement. Vi visade att vi menade allvar med USA och att vi var här för att stanna. Därmed vågade våra återförsäljare ta stora investeringar för att modernisera sina anläggningar. 80 procent av våra 300 handlare har investerat i nya anläggningar.

LÄS MER: Volvos vd om handelskriget mellan USA och Europa 

Om du fick önska dig en ny Volvomodell för att få fart på försäljningen ytterligare – vad skulle det vara?

– Ja, här har jag chansen att skicka en signal till Göteborg. Men ska jag vara ärlig så är jag väldigt nöjd. Den äldsta bilen i vårt program är XC90 och den lanserades här för fyra år sedan. Det är inte modellprogrammet som är mitt problem så det kan jag inte skylla på. Men jag har gått från 20 procents marknadsandel i Sverige till 0,8 procent här – så visst finns det att jobba med. För oss gäller det att märkas, våga vara annorlunda och att sticka ut.

Hur är det att bo i ett land med Donald Trump som president?

– Jag förstår att du vill att jag ska säga något till en rubrik här. Men jag tittar inte på nyheterna varje dag och följer inte allt som händer, gjorde jag det skulle jag inte hinna med annat. Det är också så att själva landet går väldigt bra, arbetslösheten är rekordlåg, företagandet går bra och det märker vi av. Jag försöker att bara se till det som påverkar oss och vill jag nå fram med något budskap till Washington så går det bra, de lyssnar. Det är många som säger ”Hur kan vi hjälpa er, vad kan vi göra?”

I Sverige körde du mycket bil då du pendlade till jobbet i Göteborg. Kör du mycket bil även i billandet nummer ett?

– Jag kör mycket bil, det gör jag. Men det är svårt att hitta någon glädje i bilkörningen i USA. Vägarna är dåliga vilket du kanske har märkt.

Många tror att en kinesisk tillverkare snart ska etablera sig i USA. Tror du att det händer före en inbrytning i Europa?

– Nej, det tror jag inte. Det kommer att hända i Europa, det är jag ett hundra procent säker på. Men USA är en så komplex marknad och det är svårt att komma hit med en billig bil.

LÄS MER: Här inviger Volvo sin nya fabrik i USA 

Volvo har fått dåliga betyg i den i USA så viktiga kvalitetsmätningen J.D Power. Vad ska ni göra för att förbättra er där?

– Det där är enkelt och svårt på samma gång. I J.D Power bedöms gamla bilar och när vi introducerade XC90 hade vi problem med mjukvaran, det minns många kunder. Vi har rättat till de sakerna så resultaten kommer att bli bättre, det vet vi eftersom vi mäter garantikostnad och kvalitet. Vi har fått ordning på mjukvaran och det kommer att synas.

Det påstås att några handlare har stämt Volvo Cars för Care by Volvo, vad handlar det om?

– Jag är van att lösa saker genom att prata men det är inte alla som gör så här. Men vi har inte blivit stämda. Det handlar om lagstiftning för franchisetagare och att en importör inte får sälja bilar direkt till kund i USA. Tesla lyckades hitta ett hål i lagstiftningen här som täppts till nu och det här är en het fråga i USA. Nu ska Care by Volvo prövas men vi kommer så klart att lösa det, återförsäljarna har inget att vara rädda för.

New York Jets eller Giants? New York Mets eller Yankees?

– Jag önskar att jag kunde svara att jag lever ett häftigt liv här med allt som finns men det har mest varit jobb sedan jag kom hit. Jag har sett min son spela en match en gång och det har jag dåligt samvete för. 

Är nästa steg i karriären att bli chef för Volvo Cars i Asien?

– Jag trivs bra här efter 17-18 månader och har tid kvar på mitt kontrakt. Jag bedöms för hur det gått det senaste halvåret och hittills har det gått bra.