Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 7 feb 2019 16:44

Volvo bekräftar: Då kommer första elbilen

Volvos första renodlade elbil blir en Volvo XC40 utan förbränningsmotor.

Volvos första renodlade elbil blir en Volvo XC40 utan förbränningsmotor.

Foto: DENIS BALIBOUSE / REUTERS TT NYHETSBYRÅN

Fler laddhybrider, fler mildhybrider och den första elbilen.

Så ser Volvos 2019 ut.

En ny XC40 med elmotor ska visas kort efter att dotterbolagets elbil Polestar 2 börjar byggas. 

Volvo kommer också att bredda sitt 40-program med fler modeller.

Volvos vd Håkan Samuelsson berättade om Volvo Cars ekonomiska resultat under en större presskonferens i Stockholm.

Samuelsson avslöjade också när XC40 som elbil kommer att lanseras.

– Först kommer Polestar 2 men kort efter att den bilen börjat att byggas kommer XC40 med elmotor att visas.

Samuelsson mötte också kritiken för att nyligen lanserade V60 Cross Country bara säljs med dieselmotor och utan någon planerad elektrifiering.

– Jag hade önskat att elektrifieringen gått snabbare och att våra leverantörer kunde leverera fler batterier. Men 2018 sålde vi 40 000 laddhybrider och det blir fler under 2019, sa Samuelsson.

LÄS MER: Sluta gnäll på Volvo om de anställdas bonus 

Volvos konceptbil 40.2 visar ungefär vad vi kan vänta oss av de nya bilarna i 40-serien.

Foto: Volvo Cars

Fler hybrider

Under 2019 ska Volvo plocka in mer elektrifiering i sitt modellprogram. XC40 som laddhybrid kommer först och flera modeller i 60- och 90-serien får elektrifiering i form av mildhybridsystem.

Målsättningen att nå 800 000 bilar senast 2020 ligger fast och Samuelsson är säker på att Volvo Cars kommer att nå EU:s tuffa utsläppskrav på 90 gram CO2/km som snitt för samtliga bilar.

– Det klarar vi med en blandning av dieselbilar, bensinbilar och med elektrifiering. Men ska vi nå ännu längre ner än så krävs det rena elbilar. 

Volvo Cars har avtal med batteriproducenter för bilarna som byggs och säljs i Kina och svenska Northvolt är ett alternativ när Volvo letar efter leverantör i Europa.

– Vi har tittat på det en längre tid men det är inte klart med någon leverantör i Europa.

LÄS MER: Världens bästa bil ska utses – två vinstchanser för Volvo 

Vill öka lönsamheten

Att Volvo nu har fabriker i tre världsdelar, Europa, USA och Kina, gör att produktionen kan flyttas runt och Volvo kan mildra effekterna av handelskrig och valutakurser.

Fabriken i Torslanda klarade att bygga 290 000 bilar under 2018.

– Det var något som många sa var omöjligt för några år sedan. Det är roligt att vi nu har nått dit. Jag ser inte att vi behöver investera i produktionskapacitet det kommande året.

Med något lugnare investeringstakt ska lönsamheten förbättras. 

– Vår målsättning är att 2020 ligga på samma lönsamhet som våra tyska premiumkonkurrenter, förklarade Samuelsson.

Exakt hur stor lönsamhet Volvo vill ha om två år ville inte Samuelsson precisera men dagens 5,6 procent bör närma sig en nivå på cirka åtta procent för att Samuelsson ska vara nöjd.