Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 13 apr 2018 13:28

Volvo behöver anställa 700 men få uppfyller kraven

Anders Gustafsson, Volvo Cars USA-chef.

Anders Gustafsson, Volvo Cars USA-chef.

1/2

Foto: JOSE JUAREZ

Volvo S60, bilen som ska byggas i Volvos nya fabrik i Berkeley, USA. Här fotograferad av vd Håkan Samuelsson vid test i Norge. På bilden syns produktägaren Magnus Olsson.

Volvo S60, bilen som ska byggas i Volvos nya fabrik i Berkeley, USA. Här fotograferad av vd Håkan Samuelsson vid test i Norge. På bilden syns produktägaren Magnus Olsson.

2/2

Foto: TWITTER/ANDERS GUSTAFSSON

I juni öppnar Volvo Cars sin amerikanska bilfabrik i Berkeley County – och det är där nya S60-modellen ska byggas.

1 500 personer behöver anställas i första vågen, men bara hälften är på plats.

– Det är tufft, för arbetslösheten är så låg här, säger Volvos USA-chef Anders Gustafsson till The Post and Courier.

Det går bra för Volvo i USA. Försäljningen ökade under första kvartalet 2018 med 49 procent, som Allt om Bilar tidigare berättat

Och snart är det dags för Volvos nya, amerikanska bilfabrik att på riktigt öppna dörrarna och produktionen.

– Om du provar oss så kommer du förbli hos oss, säger Volvo Cars USA-chef Anders Gustafsson till The Post and Courier under ett besök på fabriken som håller på att färdigställas.

En sak går mindre bra – anställningsarbetet. Totalt ska det jobba omkring 4 000 personer vid fabriken (år 2021) men det behövs enligt uppgift 1 500 personer för att klara av den första produktionsvågen och av dessa är bara drygt 700 anställda. Resten saknas, och en stor del av dessa ska jobba med viktiga produktionsuppgifter.

– Jag förstår att det är tufft, för arbetslösheten är så låg här, kommenterar Anders Gustafsson.

LÄS ÄVEN: Här avslöjas nya S60 i Norge – av Volvos vd 

Få sökande uppfyller Volvos baskrav

Bara 4,2 procent är arbetslösa i regionen, den lägsta siffran i hela delstaten South Carolina. Ett annat problem är att Mercedes-Benz också anställer i samma område, med målet att hitta 1 300 personer till år 2020.

– Det är lite tuffare än vi planerat. Men jag tycker att alla här gör ett mycket bra jobb för att attrahera nya talanger, säger Anders Gustafsson.

Volvo använder sig av ett jobbträningssystem som heter ReadySC, vilket bland annat inkluderar standardtester och intervjuer via telefon och på plats. Det är via det systemet som de flesta anställda ska hittas – men bara omkring 4 procent av de som sökt in via ReadySC har uppfyllt systemets baskrav.

Anders Gustafsson tror dock att de anställda som krävs kommer att vara på plats när det behövs.

– Det viktigaste är inte att anställa människor utan att utveckla dem inne i vår kultur, för det här är ett fantastiskt företag. Anställda är en investering, och investeringar måste du ta hand om.

LÄS ÄVEN: Volvo gör succé i USA – ökar med 49 procent 

Marknaden för sedanmodeller är osäker i USA

Fabriken ska så småningom bygga 150 000 bilar per år och först ut är den nya versionen av Volvo S60.

Detta sker samtidigt som marknaden för sedaner viker något i USA.

– Det är inte direkt den bästa tiden för att lansera en ny sedan, säger Jessica Caldwell, chefsanalytiker hos Edmunds, till Automotive News.

Hon är fundersam om det kommer finnas tillräcklig efterfrågan för fabriken i Berkeley County. Men Anders Gustafsson tror att Volvos varumärke, samt fokus på säkerhet och teknisk innovation, kommer hjälpa S60 att sticka ut från konkurrenterna. Dessutom menar han att det finns en yngre målgrupp för S60, och Volvos nya sorts bilägande ”Care by Volvo”.

– 45 procent av Care by Volvos kunder är yngre än 35 år. Det är nytt för Volvo, säger Anders Gustafsson.

LÄS ÄVEN: ”Trumps tullar kan göra bilarna dyrare” säger Volvos vd 

Inga nya modeller före år 2020

Efter de planerade modellerna under 2018 (och 2019 – Volvo V40) kommer det bli en liten paus i modellpresenterandet från Volvo. I stället flyttas fokuset till att med befintlig ”laguppställning” nå målet – att 2020 sälja 800 000  bilar per år (globalt). Ett annat mål är elektrifieringen av samma laguppställning. Närmare bestämt: 25 procent av modellerna ska vara elbilar 2025.

– Det skulle vara trevligt att ha en cabriolet eller en coupé. Men det är grädden på moset och inget vi behöver för att överleva, säger Volvos internationella chef Lex Kerssemakers till Autocar och fortsätter:

– Vi täcker 98 procent av marknaden med vår befintliga portfolio. Vår mål för elektrifieringen visar att vi tar det väldigt seriöst och vi utvecklar våra elektriska drivlinor snabbt.

Han bekräftar Volvo V40 kommer förstås baseras på samma plattform som XC40 – CMA – och vara elektrifierad.

LÄS ÄVEN: Alla nya bilar 2018 – 88 modeller