Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 29 mar 2019 17:01

Volvo återkallar XC60-bilar – stolar kan sitta lösa

Volvo Cars återkallar ett antal XC60 i Sverige, stolarna kan sitta löst.

Volvo Cars återkallar ett antal XC60 i Sverige, stolarna kan sitta löst.

1/5

Foto: VOLVO

2/5

Foto: VOLVO

3/5

Foto: VOLVO

4/5

Foto: VOLVO

Även några S90 berörs av återkallelsen.

Även några S90 berörs av återkallelsen.

5/5

Foto: VOLVO

En global återkallelse på några hundra bilar väntar för Volvo Cars. Stolar i S90 och XC60 kan sitta lösa.

– Det är en ytterst liten återkallning men vi tar detta på största allvar. I Sverige omfattas 61 bilar, säger Volvo Cars presschef Annika Berstaf till Bytbil.com.

I februari kom beskedet att Volvo Cars tvingades återkalla 169 000 bilar världen över på grund av en plastdel som kunde lossna.

Nu är det dags igen för XC60 (och S90) och den här gången är det några bultar som saknas, vilket i sin tur gör att stolarna kan sitta lösa.

Men om det förra gången var 169 000 så handlar det nu om betydligt färre, kanske ett hundratal.

– Det är en ytterst liten återkallning som dock är global. Men vi tar detta på största allvar. I Sverige omfattas 61 bilar. Modellerna det gäller är S90, S90L och XC60 modellår 2018 och 2019. Detta är en förebyggande säkerhetsåtgärd. Inga rapporter om incidenter har kommit till oss, säger Volvo Cars presschef Annika Bjerstaf till Bytbil.com.

LÄS ÄVEN: Volvos beslut – ska kameraövervaka föraren

Brev är på väg ut till berörda Volvo-kunder

Det rör sig alltså om modellerna XC60 och S90 tillverkade mellan 2017 och 2019 och det möjliga problemet gör, enligt Volvo, att stolarna kan bli instabila om bilarna råkar ut för en olycka och därmed deformeras. Det innebär då därför en större skaderisk för de åkande.

– Kort förklarat har undersökningar vi gjort, samt också leverantören, visat att en ”mutter” kan saknas på skenan till framsätena. De bilar som kallas in kontrolleras och åtgärdas om det visar sig att de saknar muttern. Brev är på väg ut till de svenska kunder som omfattas. I brevet ombeds de att kontakta sin Volvoverkstad för att beställa tid för kontroll och en eventuell åtgärd, säger Annika Bjerstaf.