Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 7 mar 2019 15:15

Visar världens dyraste bil – kostar 116 miljoner kronor

Den stora bilsalongen i Genève är i full gång.

Där avtäcker de stora märkena sina hetaste nyheter. 

Bland dem finns världens dyraste modell – Bugatti La Voiture Noire med ett pris på  116 miljoner kronor. 

Pininfarina Battista

Är det bilvärldens största batteri i bilvärldens snabbaste elbil? Pininfarina Battista använder ett batteri på 120 kWh vilket ger elbilen ruskiga 1 900 hästkrafter och 1 696 Nm i vridmoment. Sen undrar man lite var batteriet finns i den vackra bilen?

McLaren Speedtail

Det syns med blotta ögat att det här är en snabb bil. McLarens så kallade Hypercar Speedtail ska passera 400km/tim. Den tresitsiga bilen visades för första gången för publik i Genève.

Bugatti La Voiture Noire

Bugatti firar 110 år och passar på att bygga en jubileumsmodell i 20 exemplar. Men årets stora nyhet på salongen var supersportbilen Voiture Noire. Bilen har redan kallats världens dyraste med en prislapp på 11 miljoner – euro. Alltså motsvarande närmare 116 miljoner kronor i dagens kurs. Motorn är på 16 cylindrar med tillsammans åtta liter i volym och levererar cirka 1 500 hästkrafter. 

PRENUMERERA: Vill du veta mer om häftiga supersportbilar? Börja läsa Teknikens Värld! (ANNONS/EXTERN LÄNK)  

Koenigsegg Jesko

Den nya superbilen från Koenigsegg är en hyllning till Christians pappa Jesko. Du kan kräma ur cirka 1 600 hästkrafter om du kör på E85 och då behövs den gigantiska vingen för att trycka ner bilen. 125 bilar ska byggas och när bilsalongen öppnade var ett drygt 80-tal sålda.

Ferrari V8 Tributo

Ingen bilsalong utan en ny Ferrari. Och det här är en riktig värsting, trots de sköna linjerna. Tributo ersätter 488 GTB och är både lättare och starkaste. Som namnet antyder handlar det om en hyllning till V8-motorn som ger hela 720 hästkrafter. Ferrari har använt vissa F1-knep för att leda luften på rätt sätt och därmed skapa tryck mot marken för att klara av toppfarter på bortåt 340 km/tim. 

LÄS MER: Här är de hemliga bilarna – som du inte borde få se än 

Alfa Romeo Tonale

Foto: CYRIL ZINGARO / AP TT NYHETSBYRÅN

Alfa Romeo lyckades nästan hålla namnet på sin nya lilla suv hemligt ända till den första pressdagen. Men nu läckte till slut Tonale ändå ut. Det är en riktigt kompakt suv med ett utssende som förstås påminner om succén Stelvio. Plattformen har plockats från syskonbilen Renegade – men där slutar likheterna sett till design och utseende. Drivlinorna plockas förstås från Jeep- och Fiathyllan.

Mercedes GLC PHEV

En ny tjänstebilsfavorit kommer till Sverige efter sommaren. Mercedes ska klämma fram fem mil på el enligt WLTP-cyklen. Först kommer en 300e med bensinmotor tillsammans med eldrivlinan men senare kommer det även en dieselversion.

BMW 330e

BMW tar ett rejält räckviddskliv när de presenterar en helt ny generation laddhybrider. 330e är förstås mest intressant för Sverige. Laddhybriden i nya 3-serie ska tack vare ett batteri på 14 kWh ta sig närmare sju mil på el. Och det är dit BMW strävar med sina laddhybrider. Notera laddluckan långt ner på vänstra framskärmen. BMW:s laddhybrider ska också kunna värmas när de laddar – en stor fördel i kalla Sverige.

Mitsubishi Engelberg Tourer

Foto: CYRIL ZINGARO / AP TT NYHETSBYRÅN

En fyrhjulsdriven laddhybrid från Mitsubishi. Då är det klart att alla börjar viska Outlander. Och visst pekar konceptbilen Engelberg Tourer på hur nästa generation Outlander kommer att se ut. En 2,4-liters bensinare arbetar tillsammans med eldrivlinan. Sen får vi se om Mitsubishi till slut använder sin gamla drivlina eller om det blir att hämta från Renault/Nissan-hyllan.

Kia Imagin

Kia visade en ny konceptbil, eldriven förstås, med en hel del intressant teknik. Induktiv laddning, en öppen planlösning i interiören, 21 böjda bildskärmar i instrumentbrädan, fräcka lyktor och kameror i stället för backspeglar. För tio år sedan sålde Kia knappt en enda elbil men nu är de ledande i Europa. Imagin är en mellanklassbil och på sikt en konkurrent till Polestar 2. Kia visade också elbilen e-Soul samt en ansiktslyft Niro-hybrid. 

Seat Minimo

Foto: MARTIAL TREZZINI / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

En egen tvist – så kan man kalla Seats version av Renault Twizy. Nya tvåsitsiga Minimo ska Seat sälja till bildelningsföretag och ”bilen” ska kunna köras på cykelbanor tack vare att den är så smal. 

Subaru Forester e-Boxer

Subaru hänger på trenden med elektrifierade drivlinor och kombinerar sin tvålitersboxer med en eldrivlina. Det blir Forester och XV som elektrifieras. Nya Forester byggs på en ny plattform och erbjuder såväl autobroms vid backning som teknik för att hålla koll på förarens ansikte för att se tecken på trötthet. Ny Forester har också växt på längden, 33 mm, och på bredden, 20 mm.