Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 12 feb 2019 09:16

Varningen: Många bilar från Volvo riskerar dyrt fel

Volvo V70 är en av de berörda modellerna.

Volvo V70 är en av de berörda modellerna.

Foto: Volvo

Motormännen går ut och varnar för att många populära Volvomodeller har motorer som oväntat kan gå sönder. 

Det handlar om att kamremmen kan slitas ur sitt läge – något som ofta leder till motorhaveri med reparationskostnader på tiotusentals kronor. 

Men Volvo hävdar att det bara ett fåtal kunder drabbats. 

En avsliten kamrem leder vanligtvis till totalt haveri. Ägaren måste då byta ut hela motorn, vilket kostar tiotusentals kronor, och i bland betydligt mer än så. 

De flesta biltillverkare har därför en kamrem som är väl inkapslad och avskiljd från övriga komponenter. Men nu varnar Motormännen för att så inte är fallet i Volvos populära dieselmotor ”D5”. Enligt branschorganisationen sitter den betydligt känsligare multiremmen så pass nära att den vid ett brott kan trassla in sig i den oskyddade kamremmen. 

– Bilägaren riskerar att drabbas av höga reparationskostnader på grund av en dålig motorkonstruktion, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.

LÄS MER: Här är de hemliga bilarna – som du inte borde få se 

Många populära modeller drabbade

Den aktuella motorn finns i modellerna S60, V60, XC60, V70, XC70, C70, S80 samt XC90 av årsmodell mellan 2001 och 2016. Det handlar alltså om väldigt många bilar. 

Enligt Motormännen är det ett fel som organisationens medlemmar återkommande hör av sig om, men exakt hur många som drabbats vet bara Volvo och återförsäljarna. 

– Bilägarna har ingen chans att förutse konsekvenserna och blir upprörda eftersom de har tagit hand om bilen och gjort service enligt Volvos rekommendationer, säger Carl-Erik Stjernvall.

LÄS MER: Världens bästa bil ska utses – två vinstchanser för Volvo 

Volvo: ”Inte ett generellt problem”

Volvo, å sin sida, hävdar att felet drabbar relativt få bilar sett till hur många som har den berörda motorn under huven. På mejl svarar märkets presschef Annika Bjerstaf:

”Jag vill framhålla att vi inte ser ett generellt problem med motorn. Det handlar om en mycket stor population bilar och ett ytterst litet fall bilar med problem. Vi har gått igenom fallen hos ARN, flertalet fick avslag,  och haft en dialog med vår kvalitetsuppföljningsavdelning. Med ledning av det kan vi slå fast att vi som sagt inte har problemet annat än hos ett fåtal bilar med i flera av fallen oklar servicehistorik och att bilarna varit så kallade långmilare. Viktigt är att man har kontroll på sin bils servicehistorik, och servar den enligt våra föreskrifter och gör det som vi rekommenderar vid varje serviceintervall.”