Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 6 maj 2019 09:35

Varning: Stor risk att omkomma i husbilar

Så här illa blev resultatet när Trafikverket krocktestade husbilar.

Så här illa blev resultatet när Trafikverket krocktestade husbilar.

1/4

Foto: TRAFIKVERKET

Inredningen lossnade vid krocken.

Inredningen lossnade vid krocken.

2/4

Foto: TRAFIKVERKET

Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket.

Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket.

3/4

Foto: TRAFIKVERKET

Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket.

Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket.

4/4

Foto: TRAFIKVERKET

Husbilar är mycket populärt i Sverige och intresset ökar hela tiden. Men nu varnar Trafikverket för att de är livsfarliga!

Myndighetens tester visar att risken att omkomma vid en krock är stor.

– Det är ett tufft test som motsvarar ett krockscenario som tyvärr inte är ovanligt på våra vägar, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket

Fler och fler kör husbil – och väldigt många är intresserade av att skaffa en. Men frågan är om intresset fortsätter vara lika högt efter Trafikverkets senaste varning.

Myndighetens har krocktestat husbilar och resultatet är skrämmande. Risken att omkomma vid en krock är stor. Det är helt enkelt livsfarligt att krocka med en husbil.

Trafikverkets har testat två moderna husbilar, en halvintegrerad och en helintegrerad. Krocktesterna är samma frontalkollisionstest som används i Euro NCAP och motsvarar en frontalkollision i 90 km/h mot en genomsnittlig personbil.

– Det är ett tufft test som motsvarar ett krockscenario som tyvärr inte är ovanligt på våra vägar, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket.

LÄS ÄVEN: Rejält familjetest av lyxig husbil  

Mycket hög risk att husbilens förare dör vid krock

Här är några av myndighetens lärdomar:

* Resultatet av krocktesterna visar stor risk att omkomma i en frontalkollision.

* Föraren har i krockproven med båda bilmodellerna mycket hög risk att omkomma eller bli allvarligt skadad.

* Alla i bilen har stor risk att skadas allvarligt av inredning som lossnar under krocken.

* En förklaring är att husbilar har en relativt kort deformationszon i förhållande till sin vikt.

* Den halvintegrerade husbilen ger något bättre skydd än helintegrerad, men fortfarande långt ifrån skyddet som en modern personbil ger idag

* Sedan år 2014 har antalet nyregistrerade husbilar i Sverige ökat med 50 procent. Under samma period har 6 personer omkommit i husbil, 4 av dem under förra året.

Det är just det ökade antalet husbilar samt att olyckor med dem varit så allvarliga, som ligger bakom myndighetens tester.

– Trafikverket har genomfört krocktester för att bidra med fakta till utvecklingen av säkrare husbilar, säger Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket.