Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 9 maj 2018 13:04

Varning: Bilbältet kan lösa ut på modeller från Seat och VW

Bilbältet i baksätet löste ut vid undanmanöverprov när nya Seat Arona testades av finska biltidningen Tekniikan Maailma.

Bilbältet i baksätet löste ut vid undanmanöverprov när nya Seat Arona testades av finska biltidningen Tekniikan Maailma.

1/8

Foto: JARI KUJALA/TEKNIIKAN MAAILMA

Fästena, som tillverkats av Takata, påverkades lätt av tyngden från medpassagerare i baksätet.

Fästena, som tillverkats av Takata, påverkades lätt av tyngden från medpassagerare i baksätet.

2/8

Foto: SEAT

3/8

Foto: PEKKA NIEMINEN/TEKNIIKAN MAAILMA

4/8

Foto: PEKKA NIEMINEN/TEKNIIKAN MAAILMA

5/8

Foto: PEKKA NIEMINEN/TEKNIIKAN MAAILMA

Även hos nya Volkswagen Polo hittades samma problem.

Även hos nya Volkswagen Polo hittades samma problem.

6/8

Foto: JARI KUJALA/TEKNIIKAN MAAILMA

Seat Ibiza är den tredje bilen där bilbältet i baksätet löste ut i undanmanöverprovet.

Seat Ibiza är den tredje bilen där bilbältet i baksätet löste ut i undanmanöverprovet.

7/8

Foto: JARI KUJALA/TEKNIIKAN MAAILMA

Här är de tre bilarna, med Takata-fästen, där problemet uppenbarat sig.

Här är de tre bilarna, med Takata-fästen, där problemet uppenbarat sig.

8/8

Foto: PEKKA NIEMINEN/TEKNIIKAN MAAILMA

Bilbältet i baksätet hos Seat Arona, Seat Ibiza och Volkswagen Polo kan lösa ut när bilen svänger. 

Det livsfarliga felet har upptäckts i finska tester, som ni kan se i filmen.

– Vi arbetar med möjliga lösningar, säger Seats kommunikationsdirektör Christian Stein till Tekniikan Maailma.

Bilbältet, en säkerhetsdetalj som vi nuförtiden tar för given. Därför känns det nästan overkligt att den inte ska fungera.

Men när finska Tekniikan Maailma testade Seat Arona i undanmanöverprov så visade det sig att med tre personer i baksätet kan bilbältet öppnas för den som sitter till vänster. Helt enkelt, om bilen svänger riskerar bilbältets spänne att släppa loss när mittenpassagerarens tyngd trycks mot fästet för det vänstra bältet. Det kan även hända om passagerarna flyttar sig i sätet.

Kraften som behövdes för att få bältet att släppa var inte stor och enligt Tekniikan Maailma hände detta upprepade gånger med Seat Arona. När biljournalisterna gjorde samma sak med Seat Ibiza och Volkswagen Polo, som bygger på samma MQB A0-struktur, så blev resultatet likadant. Även här löste alltså det vänstra bältet ut i baksätet.

Att detta inte upptäckts i tidigare tester kan ha att göra med att det ofta bara varit två personer i baksätet.

LÄS ÄVEN: Här är Allt om Bilars test av Seat Arona och Ibiza 

Takata har tillverkat de felaktiga bilbältesfästena

Tillverkaren av bilbältet i de ovan nämnda bilarna är Takata. I Volkswagen T-Roc är utseendet på bilbältena detsamma, men där är fästetillverkaren TRW – och där finns inte problemet med släppta bälten, enligt Tekniikan Maailma.

Men enligt uppgift från Takata är själva fästet i de berörda bilarna inte deras fabrikat. Där är det i stället ett tredje företag som står som tillverkare.

Seat är medvetet om problemet.

– Baserat på analysen från vår fabrik har vi identifierat säkerhetsproblemet som Tekniikan Maailma har hittat i testerna. Vi arbetar med möjliga lösningar för det och vi informerar om det slutliga beslutet så snart som möjligt, säger biltillverkarens kommunikationsdirektör Christian Stein till Tekniikan Maailma.

Även Volkswagen förväntas informera om lösningarna när de är framtagna.

Enligt Tekniikan Maailma kommer det allvarliga felet med största sannolikhet leda till en stor återkallelse.

LÄS ÄVEN: Här är Allt om Bilars test av Volkswagen Polo 

Seat: "Finns en teknisk lösning"

Även i Sverige känner Seat till problemet. På mejl svarar tillverkarens marknadschef Henrik Looser så här på Allt om Bilars frågor:

Är ni medvetna om problemet med bilbältet i baksätet på ovanstående modeller?

– Vi fick information om detta tidigare i veckan.

Vilka bilmodeller påverkar det i Sverige och hur många?

– Det är endast nya Ibiza och Arona som påverkas. I nuläget har jag inte exakta siffor på hur många bilar som berörs i Sverige.

Vad görs för att rätta till felet?

– Det finns en teknisk lösning som ska godkännas av myndigheterna. Till dess avråder vi kunderna att använda mittenplatsen bak i bilen för att undvika detta.

Kommer svenska Seat-ägare att kontaktas?

– Så snart lösningen är godkänd kommer samtliga berörda kunder i Sverige att kontaktas.

Har ni någon kommentar kring testet av Tekniikan Maailma?

– Vi har inga ytterligare kommentarer kring testet än de som lämnats tidigare.