Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 21 feb 2018 18:48

Världspremiär – här är Volvos nya kombi V60

Expressens Elias Andersson var på plats för att se nya V60 – som Volvo valde att visa upp i ett villaområde på Lidingö.

Expressens Elias Andersson var på plats för att se nya V60 – som Volvo valde att visa upp i ett villaområde på Lidingö.

1/14

Foto: LARS ARDARVE

2/14

Foto: LARS ARDARVE

3/14

Foto: LARS ARDARVE

4/14

Foto: Volvo Cars

5/14

Foto: Volvo Cars

6/14

Foto: Volvo Cars

7/14

Foto: Volvo Cars

8/14

Foto: Volvo Cars

9/14

Foto: Volvo Cars

10/14

Foto: Volvo Cars

11/14

Foto: Volvo Cars

12/14

Foto: Volvo Cars

Volvos utvecklingschef Henrik Green.

Volvos utvecklingschef Henrik Green.

13/14

Foto: Volvo Cars

14/14

Foto: / © LARS ARDARVE

Volvo äger den svenska försäljningstoppen med sina rymliga fordon i 90-serien.

Nu visar de upp småsyskonet V60 – modellen som ska locka kunderna som vill ha en lite smidigare och sportigare familjebil.

Volvo har kopplat ett stadigt grepp om den svenska försäljningstoppen med sina nya bilar. Månad efter månad säljer modellerna S- och V90 bäst.

Men för de som är ute efter en mindre kombi – som inte mäter nästan fem meter mellan ändarna – har det saknats någon modern motsvarighet. 

Det tomrummet ska nya V60 fylla. 

När Volvo nu visar upp modellen är det inte i något avskalat showroom. I stället väljer de miljön de tänker sig att den kommer att göra sig bäst – på den snötäckta uppfarten till en villa på Lidingö. 

JAN-ERIK BERGGREN: Det är med nya V60 Volvo ska dominera i Sverige 

Aggressivt och sportigt utseende

Volvo V60 bygger på samma plattform som sedanen S90, kombin V90 samt suvarna XC90 och XC60.

Rent utseendemässigt bär den ett designspråk som vi känner igen från de andra bilarna i tillverkarens uppdaterade modellprogram. Bakdelen och lyktorna liknar de de som finns hos XC60, medan proportionerna är bekanta från den större V90. 

Men V60 har ett aggressivare utseende. Det ska signalera att den är byggd för sportigare körning. 

– Den är anpassad för att vara mer agil och sportig. Den ska uppmuntra föraren att ta ut bilen på en kurvig väg, säger Volvos utvecklingschef Henrik Green. 

Väntas bli en storsäljare

Nu är det snart åtta år sedan den förra generationen av V60 lanserades. 

Den kom då som ett mindre komplement till V70, som var Sveriges mest sålda modell under sammanlagt 20 års tid. Ersättaren V90 blev också omåttligt populär, men samtidigt reagerade många över hur Volvos familjebilar växt till sig på längden. 

Därför skulle nya V60 kunna bli modellen som på allvar följer upp succén V70. Europachefen Lex Kerssemakers tror i alla fall att den kommer att bli en större kassako än V90 globalt.

– V60 kommer att bli större i volym och jag tror verkligen att marknaden för kombimodeller kommer att växa, säger han. 

BILTEST: Så bra är nya Volvo XC60 

Stort bagageutrymme

Även interiört kommer de flesta som är bekanta med Volvos senaste modeller att känna igen sig. Designen är minimalistisk men helt klart stilren. 

Mörkt trä och läder varvas med blanka detaljer i rostfritt stål. I mittkonsolen sitter en stor stående skärm som kan användas för att styra klimatanläggning, navigation och underhållning. 

Yttermåtten är större än på utgående V60, vilket också har medfört att kupén upplevs som rymligare. Utrymmet i baksätet är helt klart godkänt, men passagerare som är längre än 1.90 kan nog slå sina knän i sätena framför. 

Desto mer imponerande är volymen i bagageutrymmet. Tack vare den mindre lutande stolpen över lastgolvet har det blivit ordentligt mycket större än hos den utgående versionen. Nu är det bara två liter som skiljer V90 och V60. 

BILTEST: Volvos nya V90 blir en ny succé 

V60 kommer som laddhybrid. Men de första kunderna får nöja sig med bensin eller diesel.

Foto: Volvo Cars

Kostar 317 000 kronor

Priset för V60 startar på 317 000 kronor, alltså 7 000 mindre än V90. Då kommer bilen med dieselmotorn D3 på 150 hästkrafter. För 20 000 till får man den större D4 på 190 hästkrafter under huven. 

Den som hellre vill ha en bensinmotor kan köpa V60 med den 320 kusar starka T6 och fyrhjulsdrift för 397 900 kronor. 

Senare i höst kommer modellen även i två olika hybridutföranden. Med 340 respektive 390 hästkrafter blir de elektrifierade versionerna de kraftfullaste bilarna i uppställningen. Men de miljövänligare alternativen blir inte oväntat desto dyrare, med prislappar på 518 900 och 548 900 kronor. 

Vill Volvo att fler ska kunna köra grönare gör de bäst i att släppa ett billigare hybridalternativ. 

Läckte ut innan premiären

Innan Volvo visade upp nya V60 läckte bilder ut på internet. 

Tillverkaren ville varken bekräfta eller dementera deras äkthet, men när modellen nu är presenterad kan vi konstatera att de med största sannolikhet visade den riktiga bilen.