Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 25 sep 2018 16:23

Världspremiär: Här är nya Volvo V60 Cross Country

Volvo har världspremiär för nya V60 Cross Country i Stockholm.

Volvo har världspremiär för nya V60 Cross Country i Stockholm.

1/11

Foto: Elias Andersson

2/11

Foto: VOLVO CARS

3/11

Foto: VOLVO CARS

4/11

Foto: VOLVO CARS

5/11

Foto: VOLVO CARS

6/11

Foto: VOLVO CARS

7/11

8/11

Foto: VOLVO CARS

9/11

Foto: VOLVO CARS

10/11

Foto: VOLVO CARS

11/11

Foto: VOLVO CARS

Nu visar Volvo upp terrängversionen av sin senaste kombi.

Med mer utrustning, högre markfrigång och nya stänkskärmar ska V60 Cross Country locka familjerna som vill kunna köra både på vägen och i diket.

I februari hade nya V60 premiär. Lagom till att den sportiga kombin börjat rulla ut på de svenska vägarna visar Volvo nu upp nästa version av bilen. 

Den byggs i Torslanda och får inte oväntat namnet Cross Country. Med det kommer mer utrustning som standard, fyrhjulsdrift, 6 centimeter högre markfrigång, mjukare chassi och de karaktäristiska plastsköldarna runtom. 

LÄS MER: Första testet – Så många getingar får Volvo V60 

Ser tuffare ut som Cross Country

V60-bilarna bygger på samma plattform som sedanen S90, kombin V90 samt suvarna XC90 och XC60. 

Den nya Cross Country-versionen liknar den vanliga modellen i stort, men ger på grund av den ökade höjden och bredare spårvidden ett mindre sportigt intryck. I stället ser vi en lite mer råbarkad look med stänkskärmar i plast och lister samt hasplåt i borstat stål. Det är snyggt och ger bilen en tuffare framtoning, även om de sistnämnda metalldetaljerna är ett tillval.

Interiört kommer alla som är bekanta med Volvos uppdaterade modellprogram också att känna igen sig. Designen är minimalistisk och stilren. 

Mörkt trä och läder varvas med blanka detaljer i svart plast och rostfritt stål. I mittkonsolen finns i sedvanlig ordning en stående skärm som kan användas för att styra funktioner såsom navigation, klimatanläggning och underhållning.

Kostar från 381 900 kronor

Priset för V60 Cross Country börjar på 381 900 kronor med dieselmotorn D4 på 190 hästkrafter. Det är 64 900 mer än intstegsversionen av vanliga V60, men Volvo siktar på att rättfärdiga prisskillnaden med en hög utrustningsnivå. 

Alla exemplar har exempelvis fyrhjulsdrift och automatlåda. I praktiken rör det sig därför om ett tillägg motsvarande 15 000 kronor. 

För den som vill ha fler tillval finns tre ytterligare utrustningsnivåer:

Edition, som kostar 382 800 kronor, har bland annat 12,3 tums skärm och elinfällbara sidospeglar.

Advanced Edition, som kostar 403 800 kronor, och förutom ovanstående bland annat har högblanka avgasrör, elmanövererad baklucka, olika körlägen och parkeringssensor. 

Pro Edition, som kostar 414 800, och utöver allt tidigare nämnt har komfortstolar i läder, textilmattor och elmanövererade svankstöd. 

Senare kommer bilen även med den 250 hästkrafter starka bensinmotorn T5. Därefter blir laddhybriddrivlinor aktuella. Men tyvärr vet vi inte något mer om priserna för dem i nuläget. 

LÄS MER: Världspremiär – här är Volvos nya kombi V60 

Säkerhet i toppklass

Med V60 Cross Country fortsätter Volvo att hålla en väldigt hög standard för säkerhet. 

I alla bilar finns ”City Safety”-paketet med autobroms som ser andra fordon, fotgängare och större djur. I det ingår också vad Volvo kallar för ”Oncoming Mitigation by Braking”. Det gör att bilen registrerar om det kommer mötande trafik i ditt körfält och börjar bromsa. 

Som tillval finns sedan det halvt självkörande systemet ”Pilot Assist”, vilket styr, gasar och bromsar i upp till 130 kilometer i timmen. Det går även att välja till ”Cross Traffic Alert”, som varnar för korsande trafik med autobroms bakåt. 

Andlig uppföljare till storsäljaren V70

Förra generationens Volvo V60 lanserades för åtta år sedan som ett småsyskon till den omåttligt populära kombin V70. 

Men om den då betraktades som ett mindre komplement är den i dag snarare en arvtagare till klassiska storsäljaren. För kunder som inte gillar de limousinlika bilarna i 90-serien, med närmare fem meter mellan ändarna, blir dagens V60 det naturliga kombivalet. 

När Allt om Bilars expert Jan-Erik Berggren testade modellen delade han ut årets hittills högsta betyg (22 av 25 getingar) och kallade den för en given succé. Det är inte någon vild gissning att även Cross Country-versionen kommer att gå hem hos svenskarna. 

Vecka 46 startar försäljningen av bilen.

LÄS MER: Test – Volvos nya V90 Cross Country är en given succé