Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 14 jul 2018 13:00

Världens billigaste bil skrotas – ingen vill köpa den

Krockbetyget för Tata Nano: 0 stjärnor.

Krockbetyget för Tata Nano: 0 stjärnor.

1/5

Foto: GLOBAL NCAP

Låst. Ingen fick sitta i bilen när den visades upp för världen – och ingen fick titta på motorn.

Låst. Ingen fick sitta i bilen när den visades upp för världen – och ingen fick titta på motorn.

2/5

Foto: MUSTAFA QURAISHI

40 miljoner kronor var denna Tata Nano värd, tack vare lagret av guld och ädelstenar. Bilen under kostade cirka 20 000 kronor.

40 miljoner kronor var denna Tata Nano värd, tack vare lagret av guld och ädelstenar. Bilen under kostade cirka 20 000 kronor.

3/5

Foto: RAJANISH KAKADE

Ändå rätt skönt enkel instrumentpanel, även om placeringen av mätarna kan diskuteras.

Ändå rätt skönt enkel instrumentpanel, även om placeringen av mätarna kan diskuteras.

4/5

Foto: TATA

5/5

Foto: TATA

Tata Nano skulle bli folkets bil. Billig och bra. Den blev i stället extremt farlig och omöjlig att sälja.

Nu lägger tillverkaren Tata Motors ner fiaskomodellen.

När Allt om Bilar 2008 berättade om den nya modellen från Tata Motors var orden: ”Tata Motors har skakat om bilvärlden genom att ta fram en bil som bara ska kosta motsvarande 16 000 kronor. Ingen annan bil är i närheten av det priset.”

På den första visningen var det mycket hysch-hysch och premiärbilen var låst. Ingen fick provsitta och ingen fick ta en titt på motorn.

– Vi tänker producera 250 000 bilar per år, sa Tata Motors chef Ravi Kant till TT.

Planerna var dessutom att produktionen skulle öka därefter.

Hur har det gått då? Ja, i juni byggdes det en Tata Nano. Ni läste rätt. 1 exemplar. Och det samtidigt som resten av personbilsmarknaden växte med 38 procent i Indien.

Nu väljer Tata Motors att sluta tillverka modellen. Inte direkt överraskande.

LÄS ÄVEN: Så gör du årets bästa bilfynd – expertens 7 tips 

Tata Nano blev så billig att den blev farlig

Men hur kunde det gå så här? En billig bil i ett synnerligen folktätt land, där bilkunderna är erkänt prisfokuserade. Det borde ha varit en garanterad succé. 

Så tänkte nog också tillverkarna. Men problemet är antagligen att den blev FÖR billig, produktionskostnaden hölls så låg att alla märkte det. Och det ordentligt. Förutom att bilen hade en tendens att börja brinna så presterade den uselt i krocktester – katastrofala noll stjärnor hos Global NCAP. Enligt krocktestarna kollapsade bilens struktur av krocken, vilket utsatte personerna i bilen för stora risker och rentav livsfara. Dessutom utmärkte sig Tata Nano lite extra genom att som en av få modeller få noll stjärnor i kategorin Barnskydd.

Tata Motors-chefen Ravi Kant hävdade vid lanseringen 2008 att bilen höll ”indisk säkerhetsstandard”. Men eftersom bilen nu gjort fiasko i just Indien är det tydligt att de indiska kunderna inte håller med, även om bilens säkerhet förbättrats under senare år efter ändringar i chassit.

I ett marknadsföringsförsök för att ge bilen lite bättre rykte valde Tata Motors 2011 att täcka ett exemplar med 80 kilo guld, 15 kilo silver och 10 000 ädelstenar och juveler. Just den Tata Nano var värd omkring 40 miljoner kronor – att jämföra med det vanliga priset på cirka 20 000 kronor.

Inte heller det tricket fungerade. Bevisligen.

LÄS ÄVEN: 9 farliga fällor när du ska ta lån för bilköpet