Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 21 nov 2018 06:00

Unikt grepp av Volvo i Los Angeles – visar ingen bil

Volvos strategichef Mårten Levenstam har rattat in ”René Magritte-frekvensen” inför bilmässan i Los Angeles.

Volvos strategichef Mårten Levenstam har rattat in ”René Magritte-frekvensen” inför bilmässan i Los Angeles.

1/2

Foto: VOLVO

2/2

Den belgiska 1920-talskonstnären René Magritte.

Volvo Cars och strategichefen Mårten Levenstam.

Tillsammans blir det – ingenting.

Volvo kommer till bilsalongen i Los Angeles utan en enda bilmodell.

Stora påkostade utställningsytor med nya bilmodeller, med svindyra konceptbilar och produkter, produkter, produkter.

Så brukar det se ut när biltillverkarna kommer till de stora bilsalongerna.

Men nu bryter Volvo trenden. När Volvo ställer ut på AutoMobility Los Angeles så är deras utställningsyta helt fri från bilar, inte en enda bilmodell.

Bakom idén finns Volvos strategichef Mårten Levenstam som också avslöjar varifrån han fick idén.

– Inspirationen kom ifrån konstnären René Magritte och hans "det här är inte en tavla". Det händer så mycket i vår bransch, mer än vad folk förstår, och det här är ett sätt att visa upp det.

LÄS MER: Volvolöftet – ska ersätta kunder om det blir miljözoner 

Volvo visar i stället samarbete med Amazon

I stället för olika bilmodeller ska Volvo visa upp flera av sina tekniska samarbeten, sitt Care by Volvo och bland annat sin In Car Delivery tillsammans med teknikföretaget Amazon.

– Det ska handla om bilar men ändå inte om en bil. Vi tror på vårt budskap och det fungerar eftersom mässan just heter AutoMobility.

När Volvo visade konceptbilen 360C lyckades bland andra Mårten Levenstam bra med att få ut ett nytt slags budskap, att prata lite mer om tjänster och mobilitet i stället för hårdvara.

– Vi fick ut vårt budskap bra och fortsätter den diskussionen nu, säger Mårten Levenstam.

LÄS MER: Handelskrig skapar oreda i Volvos nya USA-fabrik 

Tekniken att inte visa en bil kan fungera i Los Angeles

Passar det speciellt bra att göra något sånt här i Los Angeles?

– Ja, det pågår väldigt mycket i Silicon Valley och vi ska visa upp våra samarbeten med företag som Google, Nvidia och Amazon.

Jag kommer att tänka på när Expressen tryckta tomma sportsidor med rubriken att de här skulle ha berättat om de sportsliga framgångarna under OS i Albertville 1992. Det är något åt det hållet ni gör?

– Haha, ja, men vi har 1920-talsreferenser i stället för 1990-tal. Men det är lite samma idé.

Bilsalongen i Los Angeles pågår för publik 26 till 29 november. 

LÄS ÄVEN: Volvos elbilsmärke Polestar ska utmana Tesla i Kina