Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 12 apr 2018 07:30

Undersökning: Elbilen alltid bättre än bensinbilen

Tesla Model 3 - en av flera billiga elbilar som ska massproduceras.

Tesla Model 3 - en av flera billiga elbilar som ska massproduceras.

Foto: JUSTIN PRITCHARD / AP TT NYHETSBYRÅN

Elbilen är alltid bättre för miljön jämfört med en bil med bensinmotor.

Och även om elbilen laddas med energi från ett kolkraftverk är den bättre för miljön än en bensinbil.

Det visar en EU-undersökning som jämfört bilar med en antagen prestanda för år 2020.

Hur rena och energieffektiva är egentligen elbilar jämfört med bensinbilar? Den frågan har en EU-undersökning försökt svara på genom att jämföra utsläpp av koldioxid och energiåtgång för elbilar, bensinbilar och laddhybrider.

Och det är inte bara bilens förbrukning som jämförts utan även den energi det går åt för att ladda bilen – med el eller bensin. Undersökningen har alltså tagit hänsyn till energiåtgång för att pumpa upp olja ur marken, raffinera olja och till slut pumpa bensin i bilens tank. För elbilen har på samma sätt energiåtgång och koldioxidutsläpp mätts för hela processen, från tillverkning av elen till förbrukningen i bilen.

Bland annat brittiska The Guardian har använt undersökningen för att visa siffror på hur mycket energi som går åt och hur mycket utsläpp som kommer ut från bensin- respektive elbilar.

För bensinbilen gäller ett snittutsläpp på 125 gram koldioxid per km körning. Motsvarande siffra för några andra biltyper är den här:

Elbil där elen kommer från olja: 91 gram

Hybridbil: 83 gram

Laddhybrid med el från olja: 82 gram

Laddhybrid med el från så kallad EU-mix: 74 gram

Laddhybrid med el från kärnkraft: 59 gram

Laddhybrid med el från vindkraft: 59 gram

Elbil med el från en så kallad EU-mix: 57 gram

Elbil med el från kärnkraft: 2 gram

Elbil med el från vind: 0 gram.

Siffrorna gäller alltså utsläpp från när energin eller bränslet tas till bilen plus bilens egen förbrukning.

LÄS MER: Vi testar nya elbilen Nissan Leaf 

Undersökningen har också tittat på energiåtgången i Megajoule per tio mils körning. Och även här gäller energiåtgång för att ta bränsle och el till bilen plus förbrukningen.

Bensinbil: 169 MJ

Elbil med el från kärnkraft: 155 MJ

Elbil med energi från EU-mix: 124 MJ

Laddhybrid med el från kärnkraft: 119 MJ

Elbil med el från olja: 112 MJ

Laddhybrid med el från EU-mix: 111 MJ

Hybridbil: 111 MJ

Laddhybrid med el från olja: 108 MJ

Laddhybrid med el från vind: 91 MJ

Elbil med el från vindkraft: 43 MJ

Undersökningen tar dock inte hänsyn till tillverkningen av bilen eller batteriet. Enligt artikeln i The Guardian har konsultfirman Ricardo beräknat att tillverkning av en enda bensinbil ger ett koldioxidutsläpp på 5,6 ton och motsvarande siffra för elbilen är 8,8 ton. Ändå menar rapporten från konsultfirman att sett till hela bilens livslängd står elbilen bara för 80 procent av bensinbilens miljöpåverkan.

Batteritillverkningen är också relativt ung och fler robotar och andra metallblandningar kommer att förändra tillverkningsprocessen i grunden. 

Batteriernas energitäthet kommer också att förbättras vilket betyder en högre kapacitet per tillverkad battericell. 

SE MER: Allt du behöver veta om elcyklar 

Trött på att det är dyrt med bil?Gör testet, svara på 4 frågor