I fjol rapporterade Allt om Bilar om hur allt fler kuggas på teoriprovet. I snitt behöver elever skriva 2,1 teoriprov innan de får godkänt, men det finns en mindre grupp som gör över tio prov.
Trafikverket misstänkte att elever som skriver flera omprov kan vara inblandade i fusk. Detta genom att till exempel fotografera provet eller memorera frågorna mellan gångerna.
Nu har Transportstyrelsen tagit fram ett gäng åtgärder för att få bukt på problemet.
LÄS MER: Allt fler körkortselever kuggas vid teoriprovet
Teorikrav innan uppkörning
På sin hemsida skriver Transportstyrelsen att de vill ”modernisera reglerna”.
I ett förslag som är ute på remiss vill myndigheten införa krav på att blivande förare klarar kunskapsprovet innan de får köra upp. På så sätt ska fler vara bättre förberedda, och klara teorin utan att fuska.
Man vill även förlänga giltighetstiden för teoriprovet och ge möjlighet att använda sig av tolk för de högre behörigheterna.
Ska lova att inte fuska
Vidare ska blivande förare som saknar ID-handlingar kunna använda sig av sina mor- och farföräldrar eller ett myndigt barn för att styrka sin identitet.
En annan av punkterna i förslaget är att ”före kunskapsprovet ska sökanden skriftligen försäkra på heder och samvete att han eller hon kommer att lämna svar utan att använda otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt vilseleda vid provet.”.
LÄS MER: Kvinnor är bättre än män vid uppkörningen
Då får du inte göra provet
En sökande ska inte få göra teoriprovet om denne:
Gör sig skyldig till våld eller hot mot Trafikverkets personal
Uppträder bråkigt eller störande vid provet
Inte kommer i tid till provet
Inte kan styrka sin identitet
Använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt vilseleder vid provet
Transportstyrelsen föreslår att de nya reglerna ska träda i kraft mars 2020. Läs förslaget i sin helhet här.