Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 5 sep 2018 15:57

Toyota Corolla är tillbaka – med två elhybridversioner

Toyota Corolla är tillbaka – nu som Touring Sport. Den ersätter kombiversionerna av Auris och Avensis.

Toyota Corolla är tillbaka – nu som Touring Sport. Den ersätter kombiversionerna av Auris och Avensis.

1/4

Foto: TOYOTA

2/4

Foto: TOYOTA

3/4

Foto: TOYOTA

4/4

Foto: TOYOTA

Världens mest sålda bilmodell är tillbaka – Toyota Corolla.

Nu lanseras den, bland annat som elladdhybrid, under namnet Toyota Corolla Touring Sport och visas först under bilmässan i Paris.

Världens mest sålda bilmodell. Den meningen brukar ge upphov till läsarmejl. Och ja, det beror helt på vad som menas och hur det räknas.

Men om det är modellnamnet som gäller så är Toyota Corolla världens mest sålda. (Namnet har dock använts på rätt olika sorters bilmodeller världen över. Vilket inte är fallet med till exempel Volkswagen Typ 1, det vill säga ”Bubblan”.)

För mer än ett decennium sedan så försvann Corolla som namn här i Europa, till förmån för Auris. Men nu är alltså det världskända modellnamnet tillbaka.

Toyota Corolla Touring Sport visas upp på bilmässan i Paris och ersätter båda kombiversionerna av Auris och Avensis.

LÄS ÄVEN: 10 bästa bilklippen just nu – bland annat Toyota Avensis 

Toyota Corolla kommer i två laddhybridversioner

Corolla kommer i tre version, där två är som elladdhybrid. Dels den bekanta men uppdaterade 1,8-litersmotorn (122 hästkrafter) som enligt Toyota ”levererar en tyst, intuitiv, bekväm och självladdande hybridteknik med låga ägandekostnader” – och dels en helt ny och starkar 2,0-litersmotor. Den senare har 180 hästkrafter och ”klassledande kombination av prestanda och bränsleeffektivitet”.

Det tredje alternativet är den bensindrivna 1,2-litersmotorn som finns i årets tidigare nyhet, då kallad Auris Hatchback. (Även den byter för övrigt namn till Corolla nu.) Inga dieselalternativ finns.

Vad är då Toyota Corolla Touring Sport för bil, utöver motoralternativen?

Ja, den kommer med företagets nya plattforma TNGA (Toyota New Global Architecture) GA-C. Framvagnen har MacPherson-upphängning och ny, multilänk-bakaxel. Det finns även adaptiv stötdämpning som tillval. GA-C-plattformen ger för övrigt en låg sittposition.

Standardutrustningen tekniskt inkluderar bland annat 3D Driver's meter, head up-display, JBL GreenEdge Premium ljudsystem och trådlös telefomladdning.

LÄS ÄVEN: Så vill partierna göra med din bil – dieselförbud och fordonsskatt

Toyota Corolla Touring Sport växer på alla sätt

Än så länge finns inga yttermått presenterade för bilen men axelavståndet är 2 700 mm och benutrymmet i baksätet är, enligt Toyota, bäst i klassen (982 mm). Bagaget sväljer 598 liter. Så, det låter som att bilen har växt och är större än föregångaren Auris Touring Sport, men lite mindre än Avensis Touring Sport.

Denna Corolla kan beställas i tvåtonslack där karrosens färg kombineras med svart tak, svarta takstolpar och svarta lister runt grillen.

Interiörmässigt kommenterar Toyota att det lagts ”särskilt mycket fokus för att skapa en känsla formsydd för den europeiska marknaden.”

Bilen visas upp ytterligare under bilmässan i Paris, 4-14 oktober. Räkna med att bilen kommer finnas till försäljning under 2019.

LÄS ÄVEN: 10 begagnade bilar som rasat i pris efter nya skatten