Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 18 jul 2019 07:00

TEST: Mercedes växlar upp med roligt extrasteg

Mercedes-AMG A 35

Mercedes-AMG A 35

1/16

Foto: DIRK WEYHENMEYER

Mercedes-AMG A 35

Mercedes-AMG A 35

2/16

Foto: DIRK WEYHENMEYER

3/16

Foto: DIRK WEYHENMEYER

4/16

Foto: DIRK WEYHENMEYER

5/16

Foto: DIRK WEYHENMEYER

6/16

Foto: DIRK WEYHENMEYER

7/16

Foto: DIRK WEYHENMEYER

8/16

Foto: DIRK WEYHENMEYER

9/16

Foto: DIRK WEYHENMEYER

10/16

Foto: DIRK WEYHENMEYER

11/16

Foto: DIRK WEYHENMEYER

12/16

Foto: DIRK WEYHENMEYER

13/16

Foto: DIRK WEYHENMEYER

14/16

Foto: DIRK WEYHENMEYER

15/16

Foto: MERCEDES-BENZ

16/16

Foto: MERCEDES-BENZ

A-klass har fått ett mellansteg i väntan på värstingen AMG A 45. Med sjuväxlad dubbelkopplingslåda, 306 hästkrafter och oändliga funktioner är det här inte en bil som inte vill hamna skuggan.

Avgassmällarna ekar högljutt i dalgångarna längs Mallorcas västkust. Växellådans täta steg gör att dessa ljud frekvent hörs då det smattrar vid varje nedväxling. Däcken etsar sig fast i den fläckvis våta, nyasfalterade, asfalten utan märkbara ingrepp av antispinnsystemet. Något som imponerar, för även om AMG A 35 är fyrhjulsdriven är det ändå 306 hästkrafter och 400 Nm som levereras från den ettriga två liters turbofyran under huven. 

Den sjuväxlade dubbelkopplingslådan som är fintrimmad för modellen ger inte bara upphov till välljudande nedväxlingar – utan ger mycket till hela körupplevelsen. Växlingspaddlarna på AMG-ratten känner jag igen från prestandakombin, E 63 S och när jag trycker in högerpaddeln när lamporna som indikerar när jag ska växla lyser fullt ut i head-up displayen smäller det till lagom i hela bilen när den högre växeln kuggar i. Gränsen mellan extra racingkänsla och känslan över att bilen tar sönder sig själv är hårfin men här har tyskarna hittat precis rätt.

LÄS MER: TEST: Audi A4 Allroad ska konkurrera ut Volvo V60 

Ett förarsäte endast för långbenta 

Växlingspaddlarna är inte den enda detaljen som är tagen från större och kraftigare AMG-modeller. Ratten som paddlarna sitter på och den hårda skalstolen känns även de direkt tagna från monsterkombin E 63 S som vi för övrigt testade i fjol. Trots stolarnas hårdhet fungerade de förvånansvärt bra under längre sträckor under det testet och det är heller inte obekvämt i lilla AMG A 35. Och när det bjuds på körning på tätt kurviga vägar håller stolarna en på plats med sitt rejäla sidostöd och sin kraftiga skålning. 

Nackdelen för en kortindivid som mig själv, 166 centimeter, är att jag bara precis når pedalerna med stolen i främsta läget. Mercedes har heller inte förstört fjädringskomforten utan A 35 har en behaglig komfort med de elektroniskt ställbara dämparna i det mjukaste läget. Men chassit är styvare än hos vanliga A-klassen. 

LÄS MER: Här är de fem snålaste bilarna i sex klasser 

Modifierat chassi

Överlag är bussningarna hårdare och stötdämpningen är även den överlag styvare. I framvagnen sitter det en stärkande plåt under motorn i stället för en plastkåpa och i framvagnens undre triangellänkar finner vi en uniball på vardera sida. Dessa tillsammans med extra förstyvningsstag gör framvagnen mer rigid vilket resulterar i en mer direkt styrning med bättre känsla. Och styrningen i A 35 är riktigt skarp och har en kommunikativ känsla. 

De tyska ingenjörerna har heller inte glömt bort bakvagnen utan har även här modifierat chassit genom att bulta fast bakaxeln i karossen utan bussning. Fram och bak är krängningshämmarna hårdare än i vanliga A-klass. Mercedes-AMG har utvecklat A 35 samtidigt som kommande A 45. Den senare en ännu mer hårdhudad och brutal prestandabil med en bit över 400 hästkrafter. Förmodligen är det därför A 35:an fått så många förbättrade komponenter jämfört med en vanlig A- klass. 306 hästkrafter är mycket även om det är drygt 100 hästkrafter färre än i kommande värstingen. 

LÄS ÄVEN: Experten: 15 bästa småbilarna jag kört 

Acceleration som saknar umf

Motorvolymen är samma som i förra A 45 men är inte en nedtrimmad versionen av gamla motorn. Istället är det A 250 som stått grund för den turboladdade fyran på 1 991 kubik. 0-100 km/h anges till 4,7 sekunder. Om det är en arbetsskada eller om A 35 upplevs så trygg vet jag inte men under accelerationen saknar jag lite umf. För på de andra punkterna upplevs det här som en riktig AMG och Mercedes-AMG har gjort det svårt för sig att motivera kunder till att köpa en 45 i stället.

Om det inte är just accelerationen man är ute efter. För att få stopp på ekipaget som har en begränsad toppfart på 250 km/h är A 35 utrustad med lika stora bromsar som förra A 45. Det innebär 350 mm skivor fram och 330 mm bak. Ventilerade och borrade, så klart. Oken fram har fyra kolvar och oken bak har en. I enlighet med nyare bilar från AMG sitter en kopia av Porsches Sport Chrono-vred på ratten där körlägena ställs in. Men Mercedes har även satt dit två genvägsknappar på vänstersidan av ratten som kan konfigureras för att snabbare ändra exempelvis stötdämparna, växellådan eller öppna och stänga spjällen i avgassystemet.

LÄS MER: Nya BMW X6 chockar med mycket hög svansföring 

Ingen halvmjäkig mellanmjölksmodell

Tack vare, eller på grund av, Mercedes nya infotainmentsystem MBUX domineras interiören av bildskärmar. Det är ett bra system men funktionerna upplevs oändliga och viss tid för invänjning krävs även för den mest teknikinbitna köparen.

Resterande interiör följer MBUX:s moderna inslag och gör vistelsen bakom ratten trevlig även under moderat körning. Mercedes-AMG A 35 4Matic är inte någon billig bil med sina 421 900 kronor i grundpris men prispåslaget på 73 000 kronor jämfört med 224 hästkrafter starka A 250 4Matic känns helt rimligt. Men vill du ha vingarna som provkörningsbilen har får du slanta upp 17 900 kronor extra för AMG Aerodynamikpaket.

För att ha den värsta GTI-bilen på marknaden får du vänta tills AMG A 45 kommer senare i år. Men tro inte att A 35 är någon halvmjäkig mellanmjölksmodell, det är den inte. A 35 är en riktigt rolig bil!

Köregenskaper:

AMG A35 har slipade köregenskaper från grunden där chassit har fått många justeringar jämfört med vanliga A-klassen. Styrningen är direkt och har bra med känsla. 306 hästkrafter är mycket men A35 känns ändå inte så snabb som den borde.

Säkerhet:

A35 har samma säkerhetsutrustning som vanliga A-klassen vilket är bra då mycket av tekniken är tagen från Mercedes större modeller. A-klass har i princip alla system som finns på marknaden och enda nackdelen är att de flesta kostar extra.

Design:

Nya A-klassen är snygg och aerodynamikpaketet som provkörda A35:an har passar riktigt bra med vingen i bak och vingarna på frontspoilern. Interiört är A35 klassledande med en snygg skärmlösning och bra designspråk rakt igenom.

Komfort:

Komforten blir alltid lidande när en bil konverteras åt det sportigare hållet. Men Mercedes har gjort det bra för A35 har en okej komfort. Sportstolarna är hårda men jag får ingen värk under längre körningar.

Ekonomi:

422 900 kronor är mycket pengar för en golfklassare och det går inte att komma ifrån. Lika roliga alternativ som Hyundai i30N och Renault Megane RS finns för nästan 100 000 kronor mindre. Plus för A35 är att automatlåda och fyrhjulsdrift är standard.

Totalt: 18 (av 25)

Två konkurrenter:

Seat Leon Cupra 5D DSG7
Kommentar:
Seat Cupra kommer några hästkrafter kort med sina 290 och saknar även fyrhjulsdrift. Stor prisskillnad men inte lika stor skillnad i körglädje.

Pris: 334 900 kronor.

Honda Civic Type R
Kommentar:
Det är inte för intet som Civic Type R vann Teknikens Världs stora bilpris och kom på en femte plats i senaste bankalaset. Men A 35 är modernare och en trevligare bil att leva med.

Pris: 350 500 kronor.

Med ett koldioxidutsläpp på 167 gram/km får Mercedes AMG A35 ett D-betyg.