TEST: Familjen byter bensinbilen mot en elbil

Familjen Widelund från Ekolsund testade att byta ut sina fossildrivna bilar mot en elbil.
Foto: Vattenfall
Foto: Vattenfall
Foto: Vattenfall

Många spår ett genombrott för elbilar under 2018.

Men hur pass stor blir förändringen när en byter från ett bensindrivet fordon till ett elektrifierat dito? 

Alexandra Widelund, 41, från Ekolsund fick möjlighet att söka svaret på frågan som många ställer sig. 

– Det kändes som en vanlig modern bil, men tystare, säger hon. 

Alexandra Widelund, 41, bor tillsammans med sin make och sina barn i en villa i Ekolsund utanför Enköping. 

Tillsammans äger de tre fordon: Volkswagen Passat som drivs på diesel och en Skoda Fabia och en Mazda 6 som båda är bensindrickare. 

Till vardags arbetar hon som patentkonsult på ett företag som i sin tur arbetar med förnybar el – och för henne råder det inga tvivel om att el är framtiden. 

Men två faktorer avskräcker kärnfamiljen: priset och räckvidden. Så i väntan på en egen investering bestämde de sig i stället för att delta i Vattenfalls tävling – som de också vann.

Priset?

Att testa en Hyundai IONIQ electric under en arbetsdag för att se hur körupplevelsen och vardagsrutinerna påverkas. 

– Jag hade kört laddhybrid tidigare men det här var första gången jag körde en renodlad elbil. Man frågar ju sig om det verkligen funkar? Är det praktiskt möjligt med hämtning och lämning och åka långa sträckor? Jag har långt till jobbet med lång pendling, funkar det verkligen med elbil?  säger Alexandra Widelund. 

LÄS MER: Elbilar och laddhybrider lockar än så länge inte bilägarna

Så är det att köra elbil – jämfört med bensinbil

När dagen väl var kommen satte sig Alexandra Widelund i sin nya bil och gjorde som hon alltid gör; lämnade barnen på förskola för att därefter bege sig mot Stockholm och sitt jobb. 

– Körmässigt kändes det som en bra och modern bil. Det jag upplevde som den största skillnaden var tystnaden. I vår vanliga bil har jag svårt att höra när mina barn pratar i baksätet, men i den här bilen kunde vi hålla en konversation utan problem, säger hon och fortsätter: 

– Det var sämsta möjliga förutsättningar för en elbil då det var snöstorm just den dagen. Det var kallt och rutan var immig och det var snöglopp på vägen så det drog extra mycket energi för att ta sig någonstans. Men samtidigt är det ju bra att testa den under dessa förhållanden då den får som kortast räckvidd. 

På vägen upplevde Alexandra Widelund en spårkänslighet och en styrningsproblematik. Till skillnad från sina tidigare bilar svarade inte bilen omgående på om Alexandra snurrade ratten åt endera hållen. 

– Den hade lite lågt lufttryck på ena däcket vilket innebar att den kändes ganska instabil på vägen, men jag vet inte om det berodde på lufttrycket, spårkänsligheten eller styrningen. När det var en massa snö gick det jättebra, men när det blev lite torrare så kändes den lite instabil att köra, säger Alexandra Widelund. 

LÄS MER: Sverige får Volvos nya elvärsting först 

Alexandra Wideholm: "Som en modern bil – men tystare"

Hon poängterar dock att den kritiken handlar om modellen, snarare än elbilar som koncept. Alexandra Widelund är övertygad om att hon en dag kommer pendla till jobbet med ett eldrivet fordon. 

–  Men det är för dyrt i dagsläget. Dessutom går tekniken så fort och så mycket framåt att om man väntar ett eller två år så kan man nog få rejält mycket mer prestanda för pengarna, säger hon. 

Körupplevelsen kändes inte annorlunda på några andra sätt?

– Jag hade såklart gärna velat prova en Tesla så jag kunde accelerera ordentligt. Men eftersom det var snöoväder, var det ändå inte riktigt väglag för att testa prestanda och väghållning. Jag kände inte av att den bilen jag körde accelererade mer eller hade mer kraft än en vanlig modern bil, men det kanske jag hade gjort om det inte var snöoväder. 

Kan man dra några slutsatser efter bara en dag? 

– Det var ju en planerad sträcka med av Vattenfall planerade stopp, så det var ju inte riktigt "på riktigt". En vecka hade varit mycket bättre för att känna på hur det verkligen funkar. Men det funkade riktigt bra och jag tror definitivt att elbil är framtiden.

Hur funkade det med laddningen? 

–  Det funkade ganska enkelt med en app. Men det var ändå lite besvärligt. Det blev ju relativt lång väg att gå till jobbet från den parkeringen. Med min vanliga bil så parkerar jag i parkeringshuset på jobbet, men med elbil måste man planera lite mer. Och det måste definitivt byggas fler laddstationer. 

Annons:
Annons: