Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 30 aug 2018 14:14

TEST: Elmopeden Niu är snabbare än allt annat i Stockholm

Glöm 500 hästkrafter i en Porsche eller en sporthoj med fräck design.

Snabbast i Stockholms innerstadstrafik är – en elmoped.

Att köra Nius elmoped är också en tidsresa tillbaka till när jag var 15 år.

Ett halvår före min 15-årsdag köpte jag och mina föräldrar en röd Puch Florida. Otrimmad klarade den 42 km/tim och mitt liv blev något annat vid 15-årsdagen. Plötsligt kunde jag ta mig runt i Karlskoga på ett helt annat sätt.

Det är något liknande som händer när jag testkör en elmoped från Niu, modellen N1S. Mopeden har en elmotor från Bosch på 2,4 kW och ett 60V-lithiumbatteri på 29Ah. Du laddar batteriet på sex timmar och med dagens elpris kostar det cirka två kronor. Den genomsnittliga räckvidden är cirka åtta mil.

LÄS MER: Vi tetsar elmopeden Vessla 

Tungt batteri

Batteriet sitter under fötterna och väger cirka 10 kg, det är lite väl tungt för att bäras långt men som tur är går det att ladda batteriet när det sitter i mopeden.

Effekten kan regleras i tre olika steg och även när jag kör i det högsta steget och i högsta fart känns aldrig räckvidden begränsande. 

Beroende på version kostar en Niu cirka 30 000 kronor men då kan du direkt räkna bort 25 procent i statligt elfordonsbidrag.

Jämfört med andra elmopeder jag kört känns Niu lite mer rejäl, lite mer robust. De små hjulen och lite stötig fjädring märks förstås över alla farthinder, brunnslock och håligheter. 

LÄS MER: Allt fler köper elmopeder 

USB-uttag och app är kul finesser

En egenhet är att elmotorn inte ger någon kraft till bakhjulen när jag bromsar med någon av de två handbromsarna, en för bakhjulet och en för framhjulet. Vid lite snabbare hantering i korsningar kan jag, innan jag lärt mig, komma i ett läge där jag gasar utan att något händer. Gashandtaget har också lite väl mycket spel innan kraften kommer. 

Jag gillar den lilla enkla kroken under styret som jag använder för att hänga fast en väska eller en påse mat. Och usb-uttaget intill med tillhörande fack för mobiltelefonen är en kul finess. Jag kan också ha koll på min Niu med hjälp av en app, var den är, hur mycket batteriet är laddat och mina senaste resor. Kul, smart och helt i tiden.

Det allra roligaste med Niu är ändå att ljudlöst susa fram i Stockholmstrafiken. Mätaren visar 53 km/tim när jag vrider ner gashandtaget men det här är en så kallad 45-moped som du behöver körkort för att köra. Det betyder också att jag måste ut på de vältrafikerade lederna runt Stockholm och att köra EU-moped kräver ständig uppmärksamhet – åt alla håll.

Från stillastående finns det inget som är lika snabbt och jag hinner långt, långt innan mina medtrafikanter kommer ifatt. Köer är inget problem alls, jag kommer enkelt fram mellan eller vid sidan av bilarna.

LÄS MER: Vi testar den ihopfällbara elmopeden Onebot 

Ett alternativ för bilpendlare

Att min Niu inte låter kräver att jag måste ha extra koll på cykel- och gångtrafikanter. Det går inte att slappna av vid styret – det är hela tiden full koll på allt som händer bakom, framför och åt sidan.

Det pratas mycket om satsningar på kollektivtrafiken för att få fler att parkera bilen. En elmoped som Niu kan också göra stor skillnad. Det här är verkligen ett alternativ för bilpendlaren – i alla fall de som inte bor så långt ifrån jobbet eller pendeltågstationen.