Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 20 okt 2017 11:16

Test: Elmopeden är den nya elcykeln

Elcyklarna har fått ett stort genomslag i Sverige det senaste året.

Nu är det dags för elmopeden.

Jag har testat det som är allra hetast bland dagens 15-åringar, elmopeden Vessla.

Sen blir jag förstås glad när instruktionsboken inleds med orden "Du är en hjälte".

Första 50 meterna är lite vingliga. Men jag blir snabbt 15 år igen och efter 100 meter är det full fart. Full gas. Jag kryssar fram helt ljudlöst mellan cyklar, bilar, lastbilar och barnvagnar. Lite omväxlande på vägen och cykelvägen försöker jag att hitta min plats i trafiken.

Vesslas elmoped gör 45 km/tim – är en EU klass 1-moped – och ska förstås köras på vanlig väg. Men till en början är jag lite ovan och eftersom jag inte låter kan jag försiktigt ta mig fram även på cykelbanorna. Jag stör inte, så länge jag kör med hänsyn. Att jag kör ljudlöst är överlag bara en stor fördel. När jag kör i kärnan av det nya Liljeholmen är det ingen som vänder sig om irriterat. Barnen kan fortsätta sova i sina vagnar och de som valt att fika ute i höstsolen behöver inte vänta på att ljudet från en högvarvad mopedmotor ska tystna mellan huskropparna.

 

Lätt att komma in i tvåhjulsstänket

Det går också snabbt att komma in i tvåhjulstänket. Inte köra på brunnslock i kurvor, inte bromsa på blöta vita linjer, alltid tänka på att bilar omkring mig inte ser mig. Snabba justeringar med gas och broms.

Körpositionen på en skoter är också lite ovan. Jag kan inte styra mopeden med insidan låren som på en motorcykel och fotplattor är lite vingligare överlag jämfört med fotpinnar. Vessla är lite stum i fjädringen och jag har lite svårt att se instrumenten. Jag saknar verkligen en blinkersindikering.

Men det är oerhört lätt att köra elmoped. Den snabba accelerationen gör att jag hänger bra med i trafiken, även på 50-vägarna. Jag når snabbt toppfarten på 45 km/tim och därmed kan jag och bilarna hålla samma tempo.

Läs på hur batteriet ska laddas

Hemma kan jag ladda batteriet enkelt, dels när det sitter i mopeden men jag kan också lyfta ur det och ladda inomhus. Instruktionsboken innehåller en hel del information om laddning och hur jag ska ta hand om batteriet. Viktigast är kanske att batteriets prestanda är väldigt beroende av temperaturen. Vessla kan inte köras när det är kallare än tio minus och batteriet börjar tappa effekt redan när det blir kallare än 20 plusgrader.

Vessla-manualen säger att räckvidden är 30-50 km vid normal stadskörning så jag gissar att som jag körde till och från skolan på min tid hade förkortat räckvidden rejält. Då var det full gas mer eller mindre överallt. 

Längre räckvidd betyder större och tyngre batteri och det är alltid en balansgång. Vessla har den fördelen att du kan plocka i två batterier och därmed dubbla räckvidden. 

Elpremien skapar boom

Regeringen har föreslagit en elpremie på 25 procent av priset eller högst 10 000 kronor vilket kommer att värma en redan het marknad för elcyklar och elmopeder. Det finns en pott på 350 miljoner och när alla förstått det här kan det bli rusning till affärerna, speciellt i vår när säsongen börjar igen på allvar.

För det är inget snack om att elmopeden kommer att ta över från bensinarna vi vant oss vid. Den längre räckvidden, den enkla hanteringen, accelerationen, enkel service och lätt att ladda: allt talar för elmopeden.