Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 15 aug 2019 09:30

Tesla skickade Åkes Model 3 till annan köpare

Trots att Åke Hjort betalade bilen kontant i förskott – och meddelade att han inte var hemma vid leveransen – så skickade Tesla hans Model 3 till en annan köpare.

Trots att Åke Hjort betalade bilen kontant i förskott – och meddelade att han inte var hemma vid leveransen – så skickade Tesla hans Model 3 till en annan köpare.

1/3

Foto: HANS HEDBERG

När Åke Hjort nu fått en Model 3 är han nöjd med bilen...

När Åke Hjort nu fått en Model 3 är han nöjd med bilen...

2/3

Foto: HANS HEDBERG

... men han hade gärna sett att han erbjudits en demonstration av alla moderna funktioner.

... men han hade gärna sett att han erbjudits en demonstration av alla moderna funktioner.

3/3

Foto: HANS HEDBERG

Tesla-försäljningen går för högtryck i Sverige, men hur är det med företagets kundservice?

När Åke Hjort meddelade att han inte var hemma då hans Model 3 skulle levereras svarade Tesla med tystnad och skickade sedan bilen till en annan köpare.

– Så som de behandlar sina kunder är under all kritik, säger Åke Hjort.

75-årige Åke Hjort, från Billdal söder om Göteborg, är pensionär efter långt arbetsliv som företagare och entreprenör. Han och hustrun Britt-Marie bestämde sig för att byta ut sin andrabil Kia Rio mot en ny Tesla Model 3.

– Samhället förändras och vi med den, berättar Åke Hjort och pekar på nyinstallerade solpaneler på villataket, sina två elcyklar – och sin röda Tesla. Förr åkte vi alltid nyare Mercedes, på senare tid är det Volvo som gäller men elbilar verkar vara framtiden, förklarar Åke.

Men paret Hjort fick vänta på sin nya Tesla Model 3. Länge. Trots att paret betalade bilen kontant i förskott gick den utlovade bilen vidare till annan hugad köpare. Anledningen var att Tesla missade att Åke inte hade möjlighet att ta emot den beställda röda bilen på grund av utlandsresa.

– Tesla i Göteborg var mycket servicevänliga fram till dess affären var klar, sedan övergick det till missförståelser, icke-kommunikation och allmänt slött beteende, förklarar Åke Hjort. Jag har gjort många nybilsaffärer i mina dagar men så som Tesla behandlar sina kunder är under all kritik, fortsätter Åke Hjort.

LÄS ÄVEN: Larm från Tesla-ägare om lacksläpp och rost 

Mejlade och ringde Tesla – men fick inget svar

I våras skulle deras Tesla Model 3 levereras men eftersom paret var bortresta denna dag önskade man nytt leveransdatum. Åke visar en lång rad av mejlkonversation där det uttryckligen på förhand står att man inte var hemma dagen då Tesla Göteborg ville leverera.

– Jag ringde även deras kundmottagning flertalet gånger och meddelade men fick aldrig någon respons tillbaka, förklarar Åke Hjort.

Väl hemkomna från sin resa igen återtog paret sin kontakt med Tesla Göteborg som då fick svaret att deras beställda och betalda bil inte längre fanns kvar! Tesla hade valt att leverera ut den specifika bilen till annan Model 3-kund som stod på turlistan.

– Som svar på när vi skulle få vår bil kunde man inte tala om detta eftersom ”man inte visste när nästa båt från USA skulle anlända”, berättar Åke Hjort. Jag hade ju betalat för min bil men aldrig fått den, till råga på allt kunde Tesla Göteborg inte ge svar på när någon ny leverans överhuvudtaget kunde ske, förklarar Åke och skakar på huvudet.

LÄS ÄVEN: Michael körde 48 000 mil i Teslan – batterierna höll bra 

Ville häva köpet – möttes av tystnad

När den utlovade bilen hade varit utebliven i två månader önskade Åke och Britt-Marie häva köpet och få pengarna tillbaka, men Tesla Göteborg svarade med fortsatt tystnad. I stället hävdade man fortsatt att Hjorts inte varit på plats den aktuella leveransdagen. 

Veckorna gick och paret Hjort fick inget svar om ny leverans eller deras önskan om att häva köpet. Till slut vände man sig till biltidningen Teknikens Värld i ren desperation och frustation. Då hade det gått drygt två månader sedan de skulle fått sin nya bil. Tidningen kontaktade Tesla Sverige och fick till svar att organisationen jobbar för högtryck på grund av det väldiga kund och köpintresset. 

– Vi beklagar verkligen att Åke bara fick informationen skriftligen i avtalet att bilen levereras till annan kund om den inte hämtas upp, vi skulle självklart ha informerat om detta så att någon annan hade kunnat hämta hans bil, förklarar Maria Lantz, kommunikationsansvarig hos Tesla.

LÄS ÄVEN: Vi testar snygga Model 3 – raketsnabb och dyr 

”Antar att någon annan kund blev utan bil nu”

Paret Hjort blev till slut kontaktad av Tesla, men först efter det att Teknikens Värld informerat om det undermåliga kundmottagandet. Trots att någon ny fraktbåt med Tesla Model 3 ännu inte hunnit landa i Europa fick Hjort till slut sin nya bil. Något som tidigare hade varit omöjligt. 

– Eftersom Åkes bil är betald och skulle ha levererats i förra batchen kommer han att prioriteras när matchningen mellan bilar och ordrar görs, förklarar Maria Lantz.

Vi stämmer träff med paret ett par dagar efter att man äntligen hämtat sin bil. De är nöjda med att till slut fått bilen men all modern teknik tar tid att lära sig, någon demonstration av alla funktioner har man inte heller erbjudits. 

– Man antar att någon annan kund nu blev utan bil, eller så har inte Tesla Sverige någon ordning på sin produktion, förklarar Åke Hjort som tackar för hjälpen men som samtidigt tycker att Tesla behöver skärpa sin hantering och bli betydligt mer servicevänliga.

LÄS ÄVEN: Tesla i blåsväder – larm om usla arbetsförhållanden