Annons
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 13 feb 2018 09:54

Tesla Model 3 – så blir elbilen alla väntar på

En av de allra första färdigbyggda Model 3-bilarna utanför Teslas fabrik i Fremont, Kalifornien.

En av de allra första färdigbyggda Model 3-bilarna utanför Teslas fabrik i Fremont, Kalifornien.

1/3

Foto: HANDOUT / REUTERS

Teslas grundare Elon Musk.

Teslas grundare Elon Musk.

2/3

Foto: JOHN RAOUX / AP TT NYHETSBYRÅN

3/3

När Elon Musk presenterade Tesla Model 3 och fick närmare 400 000 köporder på ett par dagar skakade det om bilvärlden. 

Ingen hade trott att det skulle gå att sälja så många bilar bara för att en vd rullar fram en på scen.

Det gick men det har varit svårare för Elon Musk att få bilfabriken att rulla tillräckligt snabbt. Först i höst väntas de första Model 3 komma till köpare i Sverige och Europa.

Model 3 har beskrivits som Elon Musks examensarbete. Det var det här han strävade efter när han byggde sin första bil, Roadster. Modellerna S och X var ett sätt att bygga varumärket och förväntningarna för den bil alla skulle ha råd att köpa: Model 3.

LÄS MER: Varning – dyra fällorna när du köper begagnad elbil 

Ligger efter med leveranserna

Så långt har Elon Musk lyckats och det verkar som att hans batterifabrik, Gigafactory, kommit i gång tillräckligt mycket för att matcha tempohöjningen i Musks bilfabrik. Elon Musk har också lyckats få tillstånd att bygga en egen bilfabrik i Shanghai för att möta efterfrågan från den kinesiska marknaden.

Men huvudvärken just nu handlar om kvalitet och produktion i bilfabriken och att få underleverantörer att leverera till batterifabriken tillräckligt snabbt. Elon Musk har förklarat att viss tillverkning flyttats till Tesla efter att underleverantörer misslyckats med sitt uppdrag.

Målsättningen var att bygga cirka 5 000 bilar per vecka från och med slutet av 2017 men Musk har tvingats revidera den siffran kraftigt. Vid en första revidering flyttades produktionsmålet till slutet av mars 2018 men det senaste beskedet säger 2 500 bilar i mars 2018 och 5 000 bilar per vecka först i slutet av juni 2018.

Tesla levererade drygt 200 bilar under tredje kvartalet 2017 och bara 1 550 Model 3 under det fjärde kvartalet förra året. Det här betyder att många av de mellan 400 000 och 500 000 som lagt en handpenning på bilen behöver vänta. Och det är köparna i USA som kommer i första hand.

LÄS MER: Så blir de nya elbilarna från Volvos Polestar 

Model 3 får räckvidd på 50 mil

Elon Musk har också plockat ner förväntningarna och ambitionerna på Model 3. Bilen kommer att säljas i två versioner och i praktiken med två olika batteripaket. Det mindre ger en räckvidd på cirka 35 mil medan det större ger 50 mils räckvidd. Det gör att Model 3 med minsta batteriet har en räckvidd som motsvarar den i en e-Golf, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq eller Renault Zoe. Även Nissan Leaf väntas säljas med två olika batteripaket.

Model 3 är i praktiken en enklare och mindre variant av Model S. Interiören har förändrats då Model 3 bara har en enda, liggande, bildskärm på 15 tum där du sköter flera av bilens funktioner. Det saknas också instrument framför föraren.

Model 3 har all hårdvara som behövs för till exempel självkörandefunktioner i Tesla Autopilot men du behöver köpa till funktionerna, vid nybilsköpet eller senare.

I storlek är Model 3 29 centimeter kortare än Model S och mer som en Audi A4 eller BMW 3-serie. Model 3 är bakhjulsdriven men det ska komma en fyrhjulsdriven variant senare.

LÄS MER: Därför är Teslas suv fortfarande före konkurrenterna 

Väntas kosta 400 000 kronor i Sverige

Laddning i Teslas nät av Superchargers kan ge gratis el men bara upp till 400 kwh, vilket räcker till cirka 16 mils körning. Precis som med Model X och Model S så kan du låsa och låsa upp bilen med hjälp av din mobiltelefon och Teslas app. Det räcker då med att närma sig bilen med telefonen för att den ska låsas upp.

Det finns ännu inget pris på Tesla Model 3 i Sverige men de två varianterna kostar i USA 35 000 respektive 44 000 dollar. När Model 3 registreras i Sverige på hösten 2018 kommer den att få den nya miljöbilspremien på 60 000 kronor. Det betyder att Model 3 uppskattningsvis kommer att kosta från cirka 400 000 kronor i Sverige.