Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 25 nov 2019 12:14

Tesla Model 3 kan vinna prestigepriset Årets bil

Tesla Model 3 kan röstas fram som vinnare i Car of the Year 2020.

Tesla Model 3 kan röstas fram som vinnare i Car of the Year 2020.

1/7

Foto: PONTUS LUNDAHL

BMW 1-serie, en annan av finalisterna.

BMW 1-serie, en annan av finalisterna.

2/7

Foto: BMW

Porsche Taycan kan vara den dyraste bil som någonsin gått till final i Car of the Year.

Porsche Taycan kan vara den dyraste bil som någonsin gått till final i Car of the Year.

3/7

Foto: RINGO CHIU

Peugeot 208, inte full pott i Euro NCAP:s krocktester men ska vara säkrare i Sverige.

Peugeot 208, inte full pott i Euro NCAP:s krocktester men ska vara säkrare i Sverige.

4/7

Foto: PEUGEOT

Ford Puma.

Ford Puma.

5/7

Foto: FORD

Renault Clio kan vinna på att det är många franska journalister i juryn.

Renault Clio kan vinna på att det är många franska journalister i juryn.

6/7

Foto: RENAULT

Toyota Corolla, största positiva överraskningen för Expressens jurymedlem Jan-Erik Berggren.

Toyota Corolla, största positiva överraskningen för Expressens jurymedlem Jan-Erik Berggren.

7/7

Foto: TOYOTA

I våras vann Jaguar I-Pace det hett eftertraktade priset Car of the Year.

Och elbilarna fortsätter att dominera tävlingen.

Tesla Model 3 är favorit till titeln 2020 och här är de sex utmanarna.

60 motorjournalister från 23 länder har sagt sitt. Här är de sju finalisterna i Car of the Year 2020: BMW 1-serie, Ford Puma, Peugeot 208, Porsche Taycan, Renault Clio, Tesla Model 3, Toyota Corolla.

Av de sju bilarna i final är två rena elbilar och Peugeot 208 kan fås med elmotor och batteri. Det är kul att elbilarna tar för sig allt mer och om ett år är jag förvånad om inte elbilarna är i majoritet. Det är ändå lite överraskande att den riktigt dyra Taycan kvalar in. Juryn ska ta hänsyn till pris och innovation och Porsches Taycan borde vara den dyraste bilen hittills som gått till final.

Volvo vann för första gången priset med XC40 2018 och i fjol vann elbilen Jaguar I-Pace. Året före Volvo vann Peugeot med 3008. 3008 var den första suven som vann men när trenden bröts blev det två suv-segrar till. Men nu kan trenden brytas då Teslas fina Model 3 är min favorit bland de sju finalisterna. Av de sju i final är det bara Ford Puma som på något sätt kan klassas som en suv, men det är knappt.

VW Golf hann inte köras av juryn

Juryn röstade fredagen den 22 november på vilka sju bilar var och en ville se i final. Totalt fanns drygt 30 bilar med på listan över 2019 års nyheter. För att kvala in som valbar behöver en bil vara helt ny, inga ansiktslyftningar eller nya karosser räknas, den ska säljas på minst fem av Europas marknader och juryn ska ha testkört bilen. 

För ett år sedan ramlade Audi e-tron utanför listan eftersom få i juryn hann köra bilen före röstningen. I år drabbade samma sak en annan förhandsfavorit: Volkswagen Golf. Det är lite synd för jag tror att Audi e-tron hade utmanat Jaguar I-Pace och jag är säker på att VW Golf hade gått till final i Car of the Year 2020.

Alla vi 60 biljournalisterna i juryn tycker och röstar lite olika. Det märker ni om ni jämför mina sju favoriter med de sju som gick till final. Så ska det vara och styrkan i priset är att väga samman alla olika marknader i Europa. 

Tuffast utmanare till Tesla Model 3 blir Peugeot 208 och Renault Clio. Den sex personer starka franska jurygruppen kan bli avgörande men då det är två franska bilar i final kan det också bli så att poängen splittras. 

De här sju bilarna ville jag se i final:

Tesla Model 3

Hett efterlängtad kom Tesla Model 3 till Europa till slut. Bilen har redan fått massor av priser vilket kan ses som en fingervisning om att den även blir favorit till Car of the Year 2020. Jag gillar den enkla och raka inredningen och bilen har riktigt bra köregenskaper, även om antisladdsystemet kunde fungera lite säkrare. 

Kia e-Soul

Kanske inte den roligaste bilen att köra och den ser speciell ut. Men prislappen gör e-Soul till ett attraktivt val för alla som vill prova på elbilen. Lätt att lära sig och enkel att använda och kör. 

Peugeot 208

Peugeot fick ynka fyra stjärnor av krocktestarna EuroNCAP men när jag fick försäkran av Peugeot att bilen som ska säljas i Sverige har en högre säkerhetsnivå än bilen som krockades valde jag att lita på det. Framför allt gillar jag elbilsversionen e-208. 

BMW 1-serie

Det är framför allt köregenskaperna och designen som sticker ut med BMW:s nya 1-serie. Ingen elbil, visst, men ett väldigt bra bilval bland de traditionella modellerna. 

Ford Puma

Den allra sista bilen jag testade av alla de 30 som fanns med i urvalet. Ford Focus imponerade förra året och det här är i praktiken en suv- eller crosscountryversion av samma bil. Kul att Ford provat en helt ny design.

Audi e-tron

Det är klart att e-tron borde varit med och konkurrerat med Jaguar I-Pace redan i våras men för få jurymedlemmar hade en chans att köra bilen förra hösten och därför ramlade den över till nästa år. Samma öde drabbade i år bland andra Volkswagen Golf. Jag tycker ändå att e-tron står för så mycket nytt att den borde ha gått till final.

Toyota Corolla

Det här var den största positiva överraskningen för mig under Car of the Year-juryns testvecka i Danmark i september. Fina utrymmen och väldigt fina köregenskaper.