Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 8 okt 2019 11:39

Tesla behöver tjuvens tillåtelse att spåra bilen

Tio Teslabilar har stulits i Sverige de senaste månaderna men trots tillverkarens spårningsmöjligheter anser polisen att det är omöjligt att hitta tjuven...

Tio Teslabilar har stulits i Sverige de senaste månaderna men trots tillverkarens spårningsmöjligheter anser polisen att det är omöjligt att hitta tjuven...

1/2

Foto: LUDVIG THUNMAN

Föraren, det vill säga tjuven, behöver nämligen ge sitt godkännande först.

Föraren, det vill säga tjuven, behöver nämligen ge sitt godkännande först.

2/2

Foto: LUDVIG THUNMAN

Tio Tesla-bilar har stulits i Sverige de senaste månaderna. Tesla kan i teorin spåra bilarna men behöver en polisbegäran – samt skriftligt godkännande av föraren. Just det, tjuven.

– Det är förstås omöjligt för oss, vi kan ju inte få tag på tjuven, säger polisanalytikern Niklas Rånge.

Totalt har tolv Tesla stulits och bara i sommar har tio försvunnit. De drabbade är Model S, utom en som är Model X. Polisen misstänker att bilarna har stulits genom att tjuvarna förlänger signalen från nyckeln, en så kallad relästöld. Nyckeln sänder hela tiden en signal och om tjuvarna kan plocka upp signalen kan de förlänga den så att den når bilen om den är parkerad utanför villan. Relästölden är ett faktum.

Trots att Tesla ofta gör ett nummer av att deras bilar alltid är uppkopplade är de stulna Tesla-bilarna inte lokaliserade. För att göra en sökning begär Tesla att polisen gör en internationell rättshjälpsbegäran, en minst sagt byråkratisk omväg.

– Det tar flera månader och blir inte till någon hjälp. När vi får informationen är det för sent, säger Niklas Rånge, analytiker på polisens brottssamordning i Halland och den som utreder Tesla-stölderna.

Men det finns en utväg. Tesla säger också att att de kan göra en sökning om föraren ger sitt skriftliga samtycke.

– Det är förstås omöjligt för oss, vi kan ju inte få tag på tjuven, säger Niklas Rånge.

Tanken att biltjuven skulle ge ett skriftligt samtycke till spårning av den stulna bilen känns också en aning optimistiskt.

Bilar påträffade på en transport till Litauen

Men frågan är om ens Tesla skulle kunna hitta bilarna. Ägarna har inte kunnat spåra dem vilket tyder på att de är ”offline”.

– Vi tror att tjuvarna antingen har tagit bort utrustning från bilarna eller har störsändare. Det är så ligor oftast arbetar för att dölja en bils position, säger Niklas Rånge.

Två av sommarens tio stulna Tesla-bilarna har dock nyligen påträffats på en trailertransport i Litauen, tillsammans med andra stulna bilar. De har vid pressläggning just återkommit till Sverige för bevissökning och verkstadsöversyn.

– Troligtvis har de tagits till Litauen för att slaktas och säljas som reservdelar. Jag har svårt att tro att man kommer att försöka registrera bilarna och sätta dem i trafik. Förr eller senare kommer Tesla hitta dem och identifiera bilarna som stulna, säger Torbjön Serrander på Larmtjänst, försäkringsbolagens utredningsenhet.

Sedan augusti har det inte stulits fler Tesla vilket tyder på att ligan har åkt hem.

– Det här är ju inga vanliga biltjuvar, det är inga missbrukare i Afghan-päls, om du förstår vad jag menar. Det är tjuvar med kunskap, vilja och resurser. De måste ha ett nätverk som klarar av att hantera bilarna, föra dem ut ur landet och sälja dem, säger Torbjörn Serrander.

För att skydda sin Tesla gäller det i första hand att förvara nyckeln säkert.

– Man ska ha nyckeln i en plåtburk, men kanske inte vilken burk som helst. Den ska stoppa signalen från nyckeln. Det är också viktigt att aktivera de säkerhetsfunktioner som finns och aktivera ”pin to drive” så att man måste knappa in en kod för att starta bilen, säger Niklas Rånge.