Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 14 maj 2019 13:13

Svenskarnas bränsleval: Dyrt och dåligt för miljön

Färre tankar biobränsle.

Färre tankar biobränsle.

Foto: LASSE OLSON

Trots allt snack om miljöpåverkan och att vissa biobränslen är billigare än bensin och diesel:

2018 minskade användningen av biobränslen i Sverige.

– Nedgången orsakar mer koldioxidutsläpp än vad hela inrikesflyget står för, säger Gustav Melin, vd i Svenska bioenergiföreningen.

Vi är många som är oroliga för koldioxidhalten i vår atmosfär och som därmed försöker att tanka så miljövänligt som möjligt. Ändå minskade andelen biodrivmedel i Sverige under 2018. Det var första gången andelen minskade sedan det började mätas vilket bränsle som används, på 1990-talet.

Andelen biodrivmedel för vägtransporter minskade från 20,8 procent 2017 till 19,1 procent för fjolåret, 2018. Procenttalet anger då andelen biodrivmedel i energiinnehållet i bränslet.

Sämst på biodiesel

Allra sämst var vi på att tanka biodiesel, HVO, trots att flera biltillverkare nu godkänner det bränslet i sina bilar. Totalt användes 16,4 terawattimmar biodrivmedel under 2018, en minskning från 19,1 under rekordåret 2017. Statistiken är framtagen av SCB och sammanställt av Svenska bioenergiföreningen (Svebio).

– Siffrorna visar att regeringens införda reduktionsplikt blivit ett tak för biodrivmedel där incitamentet att öka användningen förnybara drivmedel uteblivit. Vi har tidigare i Sverige lyckades dubblera mängden biodrivmedel på bara tre år. Nu går utvecklingen starkt bakåt, säger Gustav Melin, vd i Svebio.

LÄS ÄVEN: Bilsemester i Europa – här tankar du billigast 

Andelen biogas ökade

Enligt Svebio satte politikerna sommaren 2018 en för låg kvotplikt – den andel biodrivmedel som måste finnas i bensin och diesel. 

Användningen av HVO minskade men för första gången sedan 2011 ökade leveranserna av etanol, E85. Även användningen av rapsdiesel, B100, ökade. Andelen biogas i det som säljs som fordonsgas ökade också och uppgår nu till 92 procent.

Fotnot. Tidigare års statistik byggde på drivmedel för fordonsdrift där även stationära maskiner, entreprenad samt maskiner i exempelvis jordbruk och skogsbruk ingick. Detta års statistik använder data för vägtransporter enbart.