Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 26 mar 2019 10:32

Svenske Mercedes-chefen kan skrota Smart

Svensken Ola Källenius tillträder snart som vd för biljätten Daimler.

Svensken Ola Källenius tillträder snart som vd för biljätten Daimler.

1/2

Foto: SÖREN ANDERSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Hans första beslut väntas röra huruvida det förlusttyngda bilmärket Smart ska finnas kvar.

Hans första beslut väntas röra huruvida det förlusttyngda bilmärket Smart ska finnas kvar.

2/2

Foto: Daimler

Svenske Ola Källenius tar över som vd för biljätten Daimler i maj i år.

Första stora beslutet väntas bli om bilmärket Smart ska skrotas.

Smart förluster beräknas till 500-700 miljoner euro – per år, en inte speciellt smart affär för Daimler.

Redan på 1980-talet funderade flera biltillverkare på framtidens transporter i storstäderna. Volkswagen och klocktillverkaren Swatch inledde ett samarbete för att ta fram en konceptbil. Daimler tog över VW:s roll i projektet och skapade Swatch-Mercedes-Art - Smart. 

1998 presenterades den första Smart-bilen och sedan dess har Daimler pumpat in miljarder för att få märket att lyfta. Det senaste strategiska beslutet är att göra Smart till ett elbilsmärke och det finns fortfarande planer på att använda Smart-bilar i någon slags bildelningstjänst för storstäder.

Men Smart blöder pengar. I fjol sjönk försäljningen till ynka 128 802 bilar. Det är visserligen mer än vad Saab sålde per år under sin storhetstid men det anses i bilbranschen vara alldeles får låga siffror för att få lönsamhet.

LÄS MER: BMW och Mercedes utvecklar självkörande bilar

Besked redan i sommar om framtiden för Smart

Branschanalytiker påstår att Smart samlar på sig förluster på 500-700 miljoner euro per år. 

I maj tillträder Ola Källenius rollen som vd för Daimler-koncernen. Ett första stora beslut väntas bli hur Smart ska hanteras. Kanske säljer Ola Smart till Daimlers störste ägare, Geely, som på alla sätt visat att de vill bygga ut sin bilkoncern.

Men fler och fler bedömare säger att en nedläggning av Smart det enda vettiga. Ola Källenius påstås också sakna känsla för bilmärket då han mer brinner för Daimlers och Mercedes prestandabilar.

Den tyska affärstidningen Handelsblatt skriver i sin analys att Ola Källenius ”inte har någon historia med Smart” och att han ”inte har några skrupler utan kan döda bilmärket om det är nödvändigt”.

Samtidigt står Daimler inför ett större mobilitetsprojekt med BMW där bland andra Seats vd Luca de Meo sagt att han ”inte blir förvånad om Daimler och BMW utvecklar ett fordon för mobilitet tillsammans”.

Senast i slutet av 2019 väntas Daimler komma med ett besked om framtiden för Smart. Men redan i sommar kan ett första tecken på nedläggning eller försäljning komma.