Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 10 jul 2019 16:43

Svenska laddstationer inte handikappanpassade

Laddstationerna i Sverige är dåligt handikappsanpassade.

Laddstationerna i Sverige är dåligt handikappsanpassade.

1/17

Foto: TWITTER

Laddstation, Arboga.

Laddstation, Arboga.

2/17

Foto: JAN-ERIK HERRANEN

Laddstation, Arboga. Bättre utrymme för bilar, men högt upp till kabel.

Laddstation, Arboga. Bättre utrymme för bilar, men högt upp till kabel.

3/17

Foto: JAN-ERIK HERRANEN

Laddstation, Enköping.

Laddstation, Enköping.

4/17

Foto: JAN-ERIK HERRANEN

Laddstation, Gnarp.

Laddstation, Gnarp.

5/17

Foto: JAN-ERIK HERRANEN

Laddstation, Härnösand.

Laddstation, Härnösand.

6/17

Foto: JAN-ERIK HERRANEN

Laddstation, Källby.

Laddstation, Källby.

7/17

Foto: JAN-ERIK HERRANEN

Laddstation, Laxå.

Laddstation, Laxå.

8/17

Foto: JAN-ERIK HERRANEN

Laddstation, Mariestad.

Laddstation, Mariestad.

9/17

Foto: JAN-ERIK HERRANEN

Laddstation, Nordmaling.

Laddstation, Nordmaling.

10/17

Foto: JAN-ERIK HERRANEN

Laddstation, Skellefteå.

Laddstation, Skellefteå.

11/17

Foto: JAN-ERIK HERRANEN

Laddstation, Sundsvall.

Laddstation, Sundsvall.

12/17

Foto: JAN-ERIK HERRANEN

Laddstation, Uppsala.

Laddstation, Uppsala.

13/17

Foto: JAN-ERIK HERRANEN

Laddstation, Västerås.

Laddstation, Västerås.

14/17

Foto: JAN-ERIK HERRANEN

Laddstation, Ånäset.

Laddstation, Ånäset.

15/17

Foto: JAN-ERIK HERRANEN

Laddstation, Örebro.

Laddstation, Örebro.

16/17

Foto: JAN-ERIK HERRANEN

Jan-Erik Herranens bil.

Jan-Erik Herranens bil.

17/17

Foto: JAN-ERIK HERRANEN

Rullstolsburne Jan-Erik Herranen har åkt landet runt för att sätta de svenska laddstationerna på prov. Men han valde att inte hyra en elbil för att testa. 

– Det var tur, för annars hade jag inte tagit mig längre än till Örebro.

Sedan 2007 har Jan-Erik Herranen från Trollhättan varit rullstolsburen. En omställning som påverkat hans möjligheter att resa med bil hur han vill. 

– Om det tidigare var trångt på en parkering kunde man ju bara smita sig in i den lilla dörrspringan, det går inte nu, berättar han.

När det kommer till just bilar har han länge haft en vision om att någon dag kunna skaffa en elbil. Något som han i dagsläget ser som omöjligt. 

Tvingades välja bort elbil

I juni bestämde han sig för att ge sig ut på en resa i landet. Närmare bestämt skulle han bila från Trollhättan till Skellefteå för att granska Sveriges laddstationer. 

– Min första plan var att göra resan i just en elbil, men jag insåg att det inte skulle gå. Jag vet hur laddstationerna i min egen kommun är utformade, och det handlar om samma leverantörer i hela landet. Det var tur att jag tog beslutet att strunta i elbil, för annars hade jag tvingats vända i Örebro, säger Jan-Erik.

Han satte sig inför resan och kollade upp var samtliga laddstationer fanns och gjorde därefter en karta som han följde hela vägen upp till Skellefteå. 

– Det blev en rätt lång resa med många stolpar att kolla på, jag ville se om det fanns någon skillnad rent geografiskt hur de planerat sina laddstationer. 

LÄS MER: 9 bästa elbilarna just nu 

Alla stationer underkända

Trots olika typer av laddstationer blev ingen av de 30 han testade godkända. 

– Själva tankningen brukar gå bra, men det främsta problemet är framkomligheten och displayer som sitter för högt upp och är vinklade uppåt, berättar han.

De flesta laddstationer har stålstolpar framför som påkörningsskydd. Stolparna hindrar rullstolen från att ta sig ända fram till själva laddstolpen. Ofta står de dessutom i utkanten av en parkering med gräs på andra sidan som också försvårar för en rullstolsburen att komma åt. 

– Vad gäller displayerna så sitter de oftast för högt upp, och dessutom vinklade uppåt. Jag har sett laddstolpar där displayen sitter så högt upp att det till och med är svårt för korta, fysiskt friska personer att se, säger Jan-Erik.

Inget utrymme för rullstolen

Sedan finns det stora problem med utrymmet. Förutom att själva betongupphöjningen de ofta står på inte är tillräckligt bred för att en rullstol ska komma upp, så är laddstolparna sällan placerade vid en handikappsparkering. 

– Parkeringsrutor är ofta 2,3 meter breda, men för att en rullstol ska kunna rulla emellan behövs det minst 3,6 meter för att ha en chans, berättar han.

När laddstolparna då endast har normalstora parkeringsplatser så spelar det ingen roll om det finns en ledig plats. Möjligheten för en rullstolsburen att kunna ta sig ur bilen för att ladda är obefintlig.

– På offentliga laddplatser ska det vara tillgängligt för alla. Bensinstationerna har slarvat i alla år, de vet inte att man behöver sätta laddstationer på handikappsparkering, säger Jan-Erik.

LÄS ÄVEN: Blocket: 4 av 10 svenskar kan tänka sig en elbil  

Den är sämst i Sverige

Förutom framkomligheten och de svårnådda displayerna väger laddningskablarna mer än de vanliga bensin- eller dieselkablarna. 

– Det krävs att jag lägger ner kabeln över mina lår, för jag måste ju samtidigt använda båda mina händer för att köra rullstolen. För människor som har problem med handlederna måste det vara nästan omöjligt, säger han. 

2017 stötte han på en av Vattenfalls snabbladdningsplatser i Jönköping och utsåg den till den mest otillgängliga det året. Men utnämningen håller i sig, även i år.

– Ja, den är nästan komisk. Räcket framför är minst en meter ifrån själva laddstolpen. Den är den sämsta jag sett, säger han med ett skratt.

https://twitter.com/laddplats_funk/status/947027376868937728

I ett mejl svarar Vattenfall på kritiken:

”Tack för att ni upplyser oss om problematiken. Vi håller med om att snabbladdaren inte är enkel att ladda vid och kommer att göra vad vi kan för att se över tillgängligheten på platsen. Staketet framför laddstationen fungerar som ett påkörningsskydd med syfte att skydda laddstationen. Påkörningsskyddet i det här fallet är dessvärre en gammal installation och vi bygger inte så längre. Idag och framöver ser vi till att du som elbilist har fri framkomlighet till laddaren”, säger Björn Öster, ansvarig Vattenfalls publika laddstationer InCharge.

LÄS ÄVEN: Han lämnade allt – har kört med sin elbil i tre år  

”Vi tar gärna emot synpunkter”

Några av de stationer som Jan-Erik Herranen stötte på under sin resa ägs av energikoncernen Eon. 

Björn Persson, från Eons pressjour, svarar på kritiken de får utifrån testet.

– Jag har inget bra svar på varför man inte klarat av att anpassa det tidigare. Är det så att vi kan förbättra något så vill vi det. Vi tar gärna emot synpunkter, säger han.

Eon utformar inte laddstationerna själva utan köper in färdiga produkter, men Björn Persson understryker att de har ett ansvar.

– I samband med uppköp av nya laddstationer är det högst relevant att ta det här i beaktning. Det är klart att alla ska ha möjlighet att klara av att ansluta sitt fordon. 

– Detta är ett observandum för hela parkeringsbranschen, ett uppvaknande.

Ger inte upp hoppet

Jan-Erik Herranen har länge försökt få gensvar, men inte fått något. 

– Jag har tagit upp det i länsstyrelsen redan 2013/2014 som inte fört det vidare, pratat med leverantörer på elbilsmässan och gjort en anmälan till diskrimineringsombudsmannen som bara svarade att de skulle höra av sig om de behövde komplettera någon uppgift. Om det i slutändan är kommunen eller staten som ska ställa kraven vet jag inte, säger han. 

– Oavsett så kommer ju alla rullstolsburna tvingas byta ut sina bilar lika ofta som alla andra, och då vill man åtminstone ha möjligheten att välja vad som helst. Jag har inte gett upp hoppet än. Om ett par år är det dags för mig att byta, och då vill jag helst ha en elbil.