Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 29 nov 2016 10:37

Svensk elmotorcykel ska lanseras nästa år

Stefan Ytterbom startade POC. Nu går entreprenören vidare med en el-motorcykel för skogen.

Stefan Ytterbom startade POC. Nu går entreprenören vidare med en el-motorcykel för skogen.

Foto: POC/Cake

Sveriges första elmotorcykel är på gång.

Bakom projektet står entreprenören Stefan Ytterbom.

Stefan Ytterbom startade POC, som utvecklar högtekniska sportskydd för idrottare, och sålde det efter åtta år för 300 miljoner kronor, skriver Ny Teknik.

Nu ska den 53-åriga stockholmaren alltså ge sig in i den innovativa elfordons-branschen - med en elmotorcykel som i första hand gjord för skogen.

– Ärligt talat tror jag vi kommer att nå en begränsad del av de traditionella motorcyklisterna. Med en eldriven motorcykel kan man nå målgrupper som uppskattar naturupplevelser, möjligheten att färdas i skog och mark utan buller och utan att smutsa ned, säger han till Ny Teknik.

Ska inte efterlikna andra

Stefan Ytterbom har ingen ambition att efterlikna de utländska tillverkarna av elmotorcyklar.

– Befintliga elhojtillverkare fortsätter i stor utsträckning att göra motorcyklar sådana som de alltid sett ut, fast med elmotor. Stora, tunga, aggressiva, högljudda. Men eldriften öppnar för nya möjligheter.

– En MC behöver inte väga 110 kilo längre, den kan väga 65 och blir då mycket mindre skrämmande för den som aldrig kört förut. Och när man slipper koppling och växellåda, när man inte behöver hålla på och byta kolvringar och olja, då är målgruppen inte begränsad till den traditionella motorcyklisten, säger Stefan Ytterbom till Ny Teknik.

Helt nytt mc-format

Enligt honom handlar det om ett helt nytt motorcykelformat.

– Det vi utvecklar är inte en traditionell MC, men inte heller en cykel med elektrisk hjälpmotor. Vi jobbar i en ny storleksklass däremellan, säger Stefan Ytterbom till Ny Teknik.

Han utvecklar elmotorcykeln med sitt nya bolag Cake. Bland annat ska Cake vidareutveckla körlägesfunktionen som ger möjlighet att välja mellan körlägen som "standard", "port" och "eco".

– Du kommer att kunna ställa in hojen på "EU-moppe" om du verkligen vill ta dig fram lugnt och försiktigt, men också kunna konfigurera individuella körlägen utifrån varje givet tillfälle. Om underlaget är bergigt eller blött till exempel, eller om du vill köra med fullt ös på bana, säger Stefan Ytterbom till Ny Teknik.

Allt tillverkas från grunden

Allt byggs från grunden hos Cakes teknikavdelning i Taiwan.

– Vi insåg snart att det inte fanns några komponenter för den här storleksklassen. MC-grejerna är för tunga, elcykelgrejerna är för lätta. Till exempel har vi tagit fram 24-tumshjul i cykelformat med 56 millimeter bred fälg i MC-format, säger Stefan Ytterbom till Ny Yeknik.

När det gäller motorn arbetar Cake både med mittmotor och hjulmotor och tittar på fem, sextusen watt nominella med peak förmodligen, enligt Stefan Ytterbom, runt elva-tolvtusen watt.

Batteriet testas i spannet 72 till 96 volt.

Enligt Ny Teknik ska den första elmotorcykeln från Cake lanseras under fjärde kvartalet nästa år.

 

LÄS MER: Italienska Biro addas i ett vanligt eluttag