Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 19 aug 2019 13:30

Svenska storstadsbor sliter mest på sina bilar

Storstadstrafiken gör att bilisterna sliter mer på bromsar och koppling.

Storstadstrafiken gör att bilisterna sliter mer på bromsar och koppling.

Foto: FREDRIK SANDBERG

Tre av fyra bilägare som lämnar in sina fordon för slitskador kommer från Sveriges tre största städer, menar verkstadsportalen autobutler.se. Dessutom skiljer sig priserna i storstäderna mycket – en dålig körstil kostar tusentals kronor extra.

Hårda inbromsningar, lågt däcktryck och onödig ansträngning av kopplingen. Det är vanliga körmönster i storstäderna som sliter lite extra på bilarna. 

– Just nu tar våra bilverkstäder i Stockholm, Malmö och Göteborg emot flera bilar med slitskador som kostar tusentals kronor att laga. Till exempel orsakas slitskadorna på grund av att man bromsar ofta och hårt eller slirar mycket på kopplingen. Men slitskadorna kan enkelt mildras om man bara ändrar sin körstil lite, berättar Jan Sturm, analyschef på autobutler.se 

LÄS MER: Undersökning: Svenska bilverkstäder levererar inte 

Viktigt att jämföra verkstäder

Just slitskador på kopplingen kan stå dig dyrt. Ett byte av en ordentligt sliten koppling kan på ett ställe kosta 11 948 kronor, men för samma bilmodell 6 630 kronor. Just priserna i storstäderna skiljer sig rejält. 

– Ta alltid in flera offerter från olika verkstäder och jämför innehåll och pris. Det kan du automatiskt spara mycket pengar på. Men billigast behöver inte alltid vara bäst. Ta reda på om verkstaden följer MRF:s reparationsvillkor och uppfyller vissa kvalitetskrav eller fått positiva omdömen på nätet. Det kan öka chanserna för att mekanikerna gör ett bra jobb, berättar Jan Sturm.

LÄS ÄVEN: BMW-bilar fortsätter brinna upp – men ingenting görs

Stadsbornas körmönster som sliter på bilen

Autobutler.se har listat vilka fem körmönster, ofta sett i storstäderna, som sliter lite extra på bilarna.

1. Sena och hårda inbromsningar

”Kör du lugnt och metodiskt i trafiken? Sena inbromsningar belastar bilens bromsar och sliter ner bromsok och bromsskivor fortare, vilket kan sluta i mer frekventa bromsbyten. Planera din körning och låt bilen rulla fram till rödljusen så mycket det går.” 

2. Köra med lågt däcktryck

Var det länge sedan du kollade lufttrycket i dina däck? För lågt däcktryck påverkar bilens bromssträcka, ökar bränsleförbrukningen och sliter snabbare ner däcken. Att ofta köpa nya uppsättningar däck är onödigt dyrt. Kolla därför däcktrycket en gång i månaden. Rekommenderat lufttryck framkommer i bilens instruktionsbok.

3. Bortse från kontroll- och varningslampor

Att ignorera din bils varningslampor kan stå dig dyrt, även om det inte är ett sätt att köra på. Lampan som indikerar att mängden spolarvätska är låg behöver inte betyda akut läge, men lyser oljetryckslampan rött ska du stanna och stänga av bilen omedelbart. Bekanta dig med varningslampornas betydelse och följ bilens serviceintervall. Du vill ju inte riskera en omfattande motorreparation på tiotusentals kronor.

4. Anstränga kopplingen i onödan

Utsätter du kopplingen för onödigt slitage? Det finns väldigt många dåliga beteenden som sliter på kopplingen och hur du kör kan avgöra om den behöver bytas efter 15 000 eller 40 000 mil. Tryck alltid kopplingen hela vägen ner när du växlar, undvik slira på den och vila aldrig foten på kopplingspedalen när du kör.

5. Köra för korta distanser

Det kan låta märkligt men ett vanligt problem som många mekaniker vittnar om är antalet små dieselbilar som hissas upp på verkstadslyften på grund av att de endast körs korta distanser och inte hinner bli varma. En dieselbil som inte uppnår optimal temperatur kan skada avgasrör och sota igen insprutare samt dieselpartikelfilter - delar som kostar tusentals kronor att rengöra och byta. Tänk alltså igenom ditt körmönster innan du väljer vilken typ av bil du ska införskaffa.