Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 6 mar 2018 13:35

Stora sprickor om diesel i bilbranschen: ”Sluta inte för tidigt”

Diesleförbudet i flera tyska städer kom efter omfattande protester från miljöaktivister.

Diesleförbudet i flera tyska städer kom efter omfattande protester från miljöaktivister.

1/2

Foto: FABRIZIO BENSCH / REUTERS X90145

Skylten 'Luftreinhaltung' i München i Tyskland innebär att bilar måste köra långsammare för att minska luftföroreningarna.

Skylten 'Luftreinhaltung' i München i Tyskland innebär att bilar måste köra långsammare för att minska luftföroreningarna.

2/2

Foto: LUKAS BARTH / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

GENÈVE. Diesel är förstås den stora snackisen när bilvärlden samlas i Genève.

Och olika biltillverkare väljer olika vägar framåt.

Fiat-koncernen, Volvo, Toyota och Subaru tillhör de som öppet sagt att nu slutar de med diesel eller nu slutar de utveckla nya dieselmotorer.

– Alla som slutar med diesel för tidigt kommer att få problem med koldioxidutsläppen, säger Polestars Jonathan Goodman.

När Toyota mitt under bilsalongen i Genève avslöjade att de redan i år slutar att sälja dieselbilar i Europa kom det bara timmar efter att Audis Rupert Stadler och hela VW-gruppens chef Matthias Müller sagt att diesel trots allt har en framtid. 

De tyska bilcheferna får delvis medhåll av Volvos nya prestandabilar med eldrift Polestar och dess andreman Jonathan Goodman.

– De tillverkare som bestämmer sig för att sluta med dieselbilar kan få problem med koldioxidutsläppen. Dieslarna behövs ännu några år för att hålla nere de nivåerna.

Jonathan Goodman har inte det problemet då Polestars bilar ska drivas på el. Men även de som går för snabbt fram i jakten på dieselbilar riskerar att förlora i den andra vågskålen – förutsätt att det inte finns ersättningsbilar till dieslarna som inte släpper ut farliga partiklar och kväveoxider.

LÄS MER: Dieselförbudet det största hotet mot svenska bilägare 

Toyota plockar bort diesel

Toyotas chef i Europa, Johan van Zyl, förklarade på salongen att då Toyota bara har en andel om tio procents dieslar av alla nya sålda bilar i Europa. Därför har Toyota redan i sommar inlett arbetet med att plocka bort dieselmotorerna från modellutbudet. 

Volvo har tidigare sagt att de inte ska utveckla en ny dieselmotor. Från och med 2019 ska Volvo satsa helt på hybrider och laddhybrider för alla ny bilmodeller. Men det betyder också att Volvo kan komma att fortsätta dagens dieselmotorer under en längre tid.

Men med färre dieselbilar ute på vägarna så stiger koldioxidhalterna igen, vilket ger tillverkarna dryga böter av EU. 

Flera tillverkare höll tyst om sin dieselstrategi under sina perioder och de flesta lyckades att klara en hel billansering utan att nämna ordet diesel.