Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 21 aug 2019 07:00

Stereotypisk reklam stoppar Volkswagen i Storbritannien

Nya regler i Storbritannien om sexism och stereotypa könsroller i reklam har stoppat ett reklamklipp för Volkswagen e-Golf. 

Det var i början av juni som brittiska Advertising Standards Authority (ASA) introducerade nya regler om sexism och stereotypa könsroller i reklam. En av de två första som stötte på patrull var en bilreklam. I reklamklippet för Volkswagen e-Golf visas män som flyger i rymden och sportar med benprotes. Kvinnorna i filmen sitter med barn i parken, brer smörgåsar och tvättar kläder. I början av reklamen ses en man och kvinna i ett tält i bergen. Kvinnan sover.

”Reklam som visar manliga och kvinnliga stereotypa roller eller egenskaper måste hanteras varsamt. En annons som skildrar en man som äventyrlig och en kvinna som känslig eller nätt kommer sannolikt inte att bli accepterad”, låter utlåtandet om filmen som du kan se här nedan.

LÄS MER: Svenska storstadsbor sliter mest på sina bilar 

Färskostreklam fälldes också

Den andra reklamfilmen som fälldes rörde färskostmärket Philadelphia. En man blir så betagen av produkten så att han glömmer bort sitt barn på en restaurang. Klippet kan du se på länken här (detta är ju trots allt en bilsajt).

Under 2018 fick ASA in 33 727 anmälningar rörande reklam och 10 850 ledde till förbud eller ändringar – en ökning med 53 procent jämfört med föregående år. Organisationen är oberoende och finansieras inte med skattemedel.

https://www.youtube.com/watch?v=JyaHzY-8AD4