Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 21 nov 2017 17:17

Snyggare detaljer ska lyfta designen på XC40

1/6

Foto: Jan-Erik Berggren

2/6

Foto: Jan-Erik Berggren

Det ligger mycket tanke bakom växelspaken.

Det ligger mycket tanke bakom växelspaken.

3/6

Foto: Jan-Erik Berggren

I dörrarna finns inga högtalare. Där har Volvo i stället satsat på att ha förvaringsutrymmen. Där finns också dekorbelysning.

I dörrarna finns inga högtalare. Där har Volvo i stället satsat på att ha förvaringsutrymmen. Där finns också dekorbelysning.

4/6

Foto: Jan-Erik Berggren

Volvo har precis som i sina andra nyare bilar valt en stående bildskärm.

Volvo har precis som i sina andra nyare bilar valt en stående bildskärm.

5/6

Foto: Jan-Erik Berggren

6/6

Foto: Jan-Erik Berggren

BARCELONA. Jag har haft fullt upp med att försöka analysera köregenskaperna, lyssna till eventuellt vägljud och fundera om växellådan verkligen tar fram motorns kvaliteter på bästa sätt.

Då kommer interiördesignern Eric Gunnarsson.

– Tittade ni på dekorbelysningen i dörrarna? Ingen annan har gjort så som vi gjort där, säger Eric entusiastiskt.

Mycket av de första timmarnas testkörning av en bil går åt till att analysera köregenskaperna, drivlina, sittposition och den allmänna komforten. Hur fungerar bildskärmen? Sitter reglagen bra till och hur bekväma är stolarna egentligen?

Men det finns förstås så mycket mer intressant på en ny bil. Väldigt mycket mer. Och har jag inte förstått det förut så ser Volvos interiördesigner Eric Gunnarsson till att jag lär mig.

Eric ligger bland annat bakom de hela dörrsidorna på XC40. Tack vare smart och snygg design kunde Volvo byta tre komponenter mot en. Det blev billigare att tillverka dörrarna, snyggare och enklare.

FÖRSTA TESTET: Så bra är nya Volvo XC40

Titta på växelspaken, ordentligt

Eric Gunnarsson förklarar också entusiastiskt att vi verkligen måste studera den unika dekorbelysningen i bilen nästa gång vi sitter i den när det är mörkt. Och växelspaken.

– Många gör en väldigt exakt läderklädd spak men det ser ut och känns som plast. Det är för exakt. Därför gjorde jag den här med två sömmar. Det ska kännas varje gång du tar i växelspaken, det ska kännas att det är ett hantverk. Allt som vi tar på i bilarna är viktigt för känslan.

Vad blir du inspirerad av?

– Jag tittar helst inte på andra biltillverkare, inte när jag vill ha inspiration. Det kommer senare, när vi jämför saker vi gjort. Då gillar jag att gå på bilsalongen i Genève, där finns det många roliga bilar att se på och det är inte så stort.

– Men när jag vill ha inspiration tittar jag mycket på science fiction, jag tittar på industridesign och på spännande former.

LÄS MER: Nya Volvo XC40 är säkraste suven i klassen

Mercedes har fått mycket beröm för sin liggande bildskärm. Volvo har valt en annan väg med en stor stående bildskärm. Tror du att hela instrumentbrädan blir en enda stor bildskärm i framtiden?

– Det blir förstås en speciell design med en liggande bildskärm men det går att skapa samma sak med en stående skärm. Bland annat med den ventilation vi har på XC40 som ger ett brett och kraftfullt uttryck tillsammans med den stora bildskärmen.

– Och kanske är det så att vi snart tröttnar på bildskärmar, att det blir något helt annat. Projicering är ett sätt. Jag jobbar med många spännande projekt nu där vi ser långt in i framtiden.

Som vadå?

– Haha.

Men tänk gärna på Eric Gunnarsson när ni kliver in i en Volvo XC40. På dekorbelysningen, dörrsidan och växelspaken. Och titta lite extra på de två bladen vid ventilationen som ser ut att flyta runt eftersom axeln sitter lite längre in. Glöm heller inte att studera knapparna på dörren och hur de monterats direkt i dörrsidan utan någon speciell list runt om.