ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter
Publicerad 13 jan 2018 17.30

Snart kan du få reklam på skärmarna i bilen

Bildskärmen i en Toyota Prius. Än vet vi inget om vilka tillverkare eller modeller som tekniken hamnar hos.

Bildskärmen i en Toyota Prius. Än vet vi inget om vilka tillverkare eller modeller som tekniken hamnar hos.

Foto: Toyota

Företagen letar ständigt efter nya sätt att nå oss med sin marknadsföring. 

Nu arbetar det amerikanska bolaget Telenav på en lösning för att införa reklam i de bildskärmar som finns i våra bilar, rapporterar teknikbloggen SiliconBeat

Telenav samarbetar sedan tidigare med Ford, General Motors, Lexus och Toyota. 

Nu arbetar bolaget med att ta fram en så kallad "in-car advertising platform", vilket är ett system som ger företag möjligheten göra reklam genom skärmarna som finns i de flesta nyare bilar.

–  I gentjänst kommer förare som accepterar reklam att ha tillgång till uppkopplade tjänster utan abonnemangskostnader, säger en talesperson från Telenav till SiliconBeat. 

LÄS MER: Nya dieselskatten – så påverkar den din familj 

Går att undvika mot betalning

Programmet kommer att leverera reklammeddelanden automatiskt, medan bilägare som väljer att betala för uppkopplade tjänster kan undvika dem. 

– Det här hjälper biltillverkarna att minska kostnaderna för uppkopplade tjänster, såsom data, material, mjukvara och moln-tjänster, säger företagets talesperson till SiliconBeat. 

Av säkerhetsskäl kommer reklamen bara att dyka upp när fordonet startas eller när det stannar vid trafikljus. 

LÄS MER: Här är 9 funktioner din nästa bil verkligen borde ha