Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 4 jun 2019 06:30

Småbilar kostar för mycket – flera modeller försvinner

Foto: DAVID JAKOBSSON

Flera av våra mest populära småbilar kan försvinna från bilhallarna.

Anledningen är dyrare utrustning till följd av tuffare lagkrav. 

Och att bilköparna inte vill betala det den nya tekniken kostar.

Volkswagen Polo, Smart, Opel Karl och Opel Adam. Det här är bara några i en lång rad av småbilar som kan komma att försvinna från bilhallarna i Europa. Anledningen är allt tuffare avgaskrav som betyder att biltillverkarna måste installera ny och dyr teknik i bilarna. Kraven på allt lägre CO2-nivåer driver upp kostnaderna och på småbilarna finns inte några marginaler att ta av – bilköparna vill inte betala mer för en liten bil bara för att den släpper ut mindre CO2.

Även den så klassiska kombibilen dras med problem då försäljningen rasat. Volkswagen funderar på att helt sluta sälja sin Golf kombi i USA och även i Europa rasar försäljningen. Bilköparna köper hellre en suv än en kombi.

Lite större och dyrare bilar kostar mer men har också högre vinstmarginaler. Därmed finns det ett visst utrymme att få in ny teknik i en mellanstor bil. 

Samtidigt pressas tillverkarna av EU:s tuffa krav på snittutsläpp som gör det dyrare att sälja många fler stora bilar.

Elbilar kan bli räddningen

Opel har meddelat att de släpper modellerna Karl och Adam och PSA-koncernen har meddelat att även Citroën C1 och Peugeot 108 kan försvinna. Ford kommer att sluta importera modellen Ka+ från Indien till Europa. Volkswagen funderar på att sluta sälja sina minibilar VW Up!, Skoda Citigo och Seat Mii med förbränningsmotorer. 

Daimler har hittat en lösning för krisande Smart som kommer att byggas i Kina tillsammans med Geely och för marknaden i Kina.

Problemet för de här bilarna är att de inte kan komma under den nödvändiga gränsen på 95 gram CO2/km utan någon form av dyr rening eller elektrifiering. 

Räddningen för småbilarna kan ändå bli elektrifieringen och då helt eldrivna småbilar med en något kortare räckvidd än de allra dyraste modellerna. Flera tillverkare har småbilar på gång med elmotorer och batterier. Men även där handlar det om kostnader. Batteri och drivlina behöver bli billigare innan det blir lönsamt att sälja små elbilar.