Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 31 jan 2018 17:01

"Skulle kännas märkligt att inte köra med Volvo"

1/3

Foto: / @ Patrik Lindgren

2/3

Foto: / @ Patrik Lindgren

3/3

Foto: / POLESTAR CYAN RACING

MÖLNDAL. Det är välstädat och lite ödsligt.

Gamla tävlingsbilar står på rad på översta våningen och bucklorna trängs i ett glasskåp.

Christian Dahl skapade Cyan Racing för framgång under flera år men det slutade med ett VM-guld i förtid.

– Det var väldigt gött att få vinna redan vårt andra år med den bilen, säger Christian Dahl och lutar sig långt tillbaka i stolen.

Första gången jag träffade Christian Dahl var han mekaniker i Audis STCC-team. Redan då var han målmedveten, noggrann och en vinnare. Han tackar STCC för att han kom in i motorsporten.

– Jag var i den åldern när jag skulle bestämma vad jag ville syssla med och då var STCC en bra början.

– Att bli världsmästare har varit ett mål ända sedan dagis. Att vinna specifikt WTCC har varit ett mål sedan 2011.

Viljan att starta eget fanns där och lockade honom mer än en utflyt till Europa som mekaniker. Tillsammans med Jan "Flash" Nilsson startade han racingteamet Polestar. Samarbetet med Volvo växte till att omfatta prestandabilar. Under Christian Dahls ledning byggde Polestar värstingbilar åt Volvo – på Volvos egen fabrik.

Satsningen på att tävla i V8 Supercars i Australien var ett sätt att driva på försäljningen av prestandabilarna.

– Det var ändå lite märkligt att gå in på Volvos område och börja bygga bilar. Och det var många som undrade vad vi gjorde där, skrattar Dahl.

LÄS MER: Vi testar simulatorn där världsmästaren Thed Björk tränar 

Starka band med Volvo

Volvo valde till slut att köpa loss Polestar för att driva det i egen regi. Förra sommaren meddelade Volvo att varumärket Polestar ska pryda det nya elbilsmärke som Volvo skapar. 

Christian Dahl körde vidare med sitt racingteam som han döpte till Cyan Racing. Men kopplingen till Volvo har alltid funnits där.

– Jag har haft en bra relation med Volvo i alla år och det skulle kännas märkligt att köra något annat märke. Vår styrka är också att vi är knutna till Volvo.

Cyan Racing tävlade i VM-serien och byggde en ny S60 till säsongen 2016. 

– Vi hade en treårsplan där vi skulle närma oss toppen första året, börja vinna race det andra och vinna serien det tredje. Nu vann vi redan det andra året och det känns förstås bra, och det borde ha gått bra även 2018 om vi fått fortsätta.

Men VM-serien tappade deltagare så 2017 blev sista året med de så kallade TC1-bilarna. I år ska VM köras med lite effektsvagare och mer enhetliga TCR-bilar. De bilarna kan inte heller utvecklas på samma sätt som TC1:orna.

– För oss var TC1 ett optimalt reglemente för vi kunde utveckla bilen hela tiden, för rimliga pengar, berättar Christian Dahl.

Kan arbeta med andra bilar på samma sätt

Cyan Racing har använt en avancerad simulator för att förbereda förarna och den ska användas för att utveckla nästa tävlingsbil. 

Skulle ert sätt att jobba fungera i någon annan serie?

– Ja, absolut. WTCC har byggt egna bilar medan det till exempel i DTM är mer enhetsbilar. Men vi har byggt tävlingsbilar på Volvo C30 och S60 och kan ta oss an det mesta. Rallycross och rally-VM är inte svårare.

Cyan Racing har ingen tävlingsbil klar för årets säsong och har inte tagit något beslut om vad som blir nästa projekt. Christian Dahl hoppas och tror att TCR blir ett mellanår för VM-serien och att nästa serie körs med hybridbilar.

Thed Björk vann VM-titeln åt Cyan Racing men under året har teamet använt flera förare.

Är det någon skillnad att anställa svenska förare jämfört med utländska?

– Det är inget måste att ha en svensk förare utan vi har valt på sportsliga meriter. Sen var WTCC en tävling i att utveckla en bil där föraren är en väldigt viktig del. Vi har därför valt förare som är duktiga på att utveckla bilen och Thed Björk är den som bäst klarat att växa in i det här.

– När vi började med C30 hade vi bara svenska förare och det var för att ha kontroll på projektet. Att hålla allt lite inom väggarna. Sen kunde vi börja arbeta lite annorlunda.

Dahlgren och Müller i topp

Under 2017 arbetade den erkänt duktiga föraren Yvan Müller med Cyan Racing och Volvo-bilarna.

– Müller är den förare vi haft som är bäst på att utveckla bilar. Robert Dahlgren var duktig och den bäste jag sett innan vi träffade på Müller, han är väldigt duktig.

Du står nu med en VM-titel men utan bil och serie. Finns det inga anbud från andra team runtom i världen?

– Nej, inte direkt. Och det beror väl på vår koppling till Volvo. Jag har haft ett bra samarbete med dem och en tät kontakt med en tillverkare i många år så det känns väl inte aktuellt att gå runt och knacka dörr för att bli ett kundteam åt någon.

Christian Dahl visar runt i de lokaler som byggdes för att rymma hela Polestar-projektet. Men när Volvo köpte loss personbilsdelen valde Christian Dahl att fortsätta med byggplanerna. Vi fastnar, så klart, bland de gamla tävlings- och prestandabilarna och det finns en historia bakom var och en. 

De 50-talet anställda på Cyan Racing har rast och verkar inte ha speciellt bråttom. Några dagar efter mitt besök ska tävlingsbilarna från den sista VM-deltävlingen i Qatar komma hem. 

Christian Dahl avslöjar inget alls om vad som blir nästa projekt men med tanke på de täta banden till Volvo så blir jag inte förvånad om anläggningen i Mölndal blir en av de första leveransadresserna för Volvos nya S/V40. Då kan Christian Dahl börja arbetet med nästa tävlingsbil, gärna med hybriddrift.