Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 30 aug 2019 09:30

Skrällen: Svenska folket gillar en ny kilometerskatt

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Fyra av tio svenskar gillar idén med en kilometerskatt för personbilar.

Det visar en färsk Sifo-undersökning. 

– Nya skatter är sällan populära så därför är vi förvånade över den relativt höga andelen som ändå tycker att kilometerskatt är ett bra sätt, säger Cecilia Hult, biträdande projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet, i ett pressmeddelande.

Det var under politikerveckan i Almedalen som idéerna om en ny kilometerskatt presenterades av flera forskare och politiker. 

Volvos strategichef Mårten Levenstam var en av de som uttalade sig positivt om den nygamla skatten, även om det finns problem med även en kilometerskatt.

– Fördelningspolitik och rättviseaspekter ska man fundera igenom. Trängselskatt är till exempel en rak skatt där jag betalar lika mycket som en ensamstående mamma som måste ta bilen till jobbet. Det tycker inte jag är rättvist. 

Nu har IVL Svenska Miljöinstitutet låtit 1 500 svenskar berätta vad de tycker om att ersätta dagens fordonsskatt med en kilometerskatt samt vad de tycker om att eventuellt differentiera skatten för att komma tillrätta med trängsel. Och nästan fyra av tio svenskar kan tänka sig en kilometerskatt.

LÄS MER: Därför gillar forskarna kilometerskatten 

Förvånande att så många är positiva

– Nya skatter är sällan populära så därför är vi förvånade över den relativt höga andelen som ändå tycker att kilometerskatt är ett bra sätt att beskatta trafiken. Den norska och danska modellen med en registreringsskatt som betalas när man köper ny bil har betydligt mindre stöd i vår undersökning, säger Cecilia Hult, biträdande projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

14 procent av de som svarade anser att en kilometerskatt är bättre än dagens alternativ, medan 24 procent menar att en kombination av kilometerskatt och skatt på drivmedel är att föredra. Dessutom svarade två tredjedelar att skatten borde vara lägre på landsbygden. Stockholmarna var aningen mindre intresserade av en kilometerskatt medan de äldre gillade idén mer än genomsnittet. Nästan hälften av de äldre tycker att en kilometerskatt baserad på körsträcka är det bästa sättet att kompensera för minskade drivmedelsintäkter till följd av elektrifieringen.

– Idag kommer betydande intäkter från drivmedelsskatter och där kommer det att bli ett bortfall på sikt när elbilar tar över. Samtidigt kommer många samhällskostnader finnas kvar i elbilssamhället. Vägar behöver fortfarande underhållas, bildäck genererar slitagepartiklar och buller, och sjukvårdskostnader för trafikolyckor uppstår oavsett om bilen drivs av el eller bensin. Det hög tid att börja fundera på den framtida finansieringen redan nu, säger Cecilia Hult.

I slutet av det här året kommer IVL Svenska Miljöinstitutet att presentera hela sin forskningsrapport.