ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Skoda hänger också på i elbilsracet

Publicerad 20 apr 2017 10.11
Allt om bilar>Bilnyheter
Skoda Vision E ska klara 50 mil på en laddning.

Skoda Vision E ska klara 50 mil på en laddning.

1/5

Foto: Skoda

Skoda Vision E

Skoda Vision E

2/5

Foto: Skoda

Skoda Vision E

Skoda Vision E

3/5

Foto: Skoda

Skoda Vision E

Skoda Vision E

4/5

Foto: Skoda

Skoda Vision E

Skoda Vision E

5/5

Foto: Skoda

Audi och Volkswagen gör det.

Så självklart vill koncernsyskonet Skoda hänga på.

Skoda visar därför ett elbilskoncept som rullar 50 mil på en laddning.

Eldriven och självkörande. Så tänker sig Skoda framtidens bilar. Konceptbilen Skoda Vision E visar hur Skoda tänker sig. Ett kraftfullt lithium jon-batteri och effektiv energiåtervinning ska se till att Vision E klarar 50 mil på en laddning. Två elmotorer på totalt 306 hästkrafter driver bilen som ska vara klar till 2020. Toppfarten är hela 180 km/tim

Vision E visar också hur Skoda tänker sig lösa teknik för självkörande. Skoda Vision E ligger på nivå 3 vilket betyder kökörningsassistent, automatisk körning på motorväg och smarta parkeringsfunktioner.

Vision E visar också hur Skoda tänker sig framtidens design med större glaspartier och en ljusare inredning. Om två år ska Skoda rulla fram sin första laddhybrid och året därpå kommer den första elbilen – byggd på VW-koncernens nya elbilsplattform MEB.

Skoda informerar också om de olika nivåerna i självkörandetekniken som tillverkarna nu pratar allt mer om. Här är nivå ett till fem:

Nivå 1: Assisterad körning såsom adaptiv farthållare som både håller hastighet och avstånd till framförvarande bil samt autobroms. Kravet är dock att föraren alltid ska hålla händerna på ratten.

Nivå 2: halv-autonom körning där bilen automatiskt kan hålla sig inom sin fil, ta över såväl gas, broms som styrning i kösituationer. Dock inte vid svåra väderförhållanden.

Nivå 3: här kan bilen ta över styrning helt och hållet på motorvägarna och samtidigt göra undanmanövrar och omkörningar, bromsa och gasa. I farliga situationer är dock föraren tvungen att ta över ratten inom en definierad tidsram. Från denna nivå kommunicerar också bilarna med varandra.

Nivå 4: helt autonom körning som förväntas finnas tillgänglig inom ett par år. Här kan bilen under de flesta omständigheter köra sig själv och hantera svåra situationer på såväl landsvägar som i stadstrafik. Här ingår också uppkopplad infrastruktur med trafiksignaler som skapar gröna vågar och bilar som talar med varandra.

Nivå 5: helt självkörande från punkt A till punkt B.