Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 21 sep 2017 15:39

Skattesmällen mot nya Volvo XC40

Foto: BJÖRN EWENFELDT/TT / TT NYHETSBYRÅN

Volvo lanserar nya modellen XC40 med två stora bensin- respektive dieselmotorer.

Och vill du köpa en XC40 med en stor motor är det bråttom.

XC40 straffas mycket hårt i den nya fordonsskatten som börjar gälla 1 juli nästa år.

När Volvo visar nya modellen XC40 presenterar de också förbruknings- och utsläppsvärden för drivlinorna D4 och T5. Och när vi ser hur mycket kompaktsuven XC40 släpper ut är det tydligt att den som vill slippa straffskatt i höst ska köpa bilen före 1 juli 2018.

LÄS MER: Här är nya Volvo XC40 

Dieselmotorn D4 har ett utsläppsvärde på en halv liter milen som lägst. Med större hjul stiger förbrukningen till 5,1 respektive 5,2 liter per tio mil. Det ger ett koldioxidutsläpp på 131 till 135 gram. Räknar vi på den snällaste versionen betyder det en rejält höjd fordonsskatt de tre första åren i det nya skattesystemet. För 131 gram koldioxid blir skatten för en XC40 D4 5 323 kronor per år de tre första åren.

För bensindrivna XC40 T5 som släpper ut från 164 fram koldioxid blir skatten hela 6 608 kronor per år de tre första åren.

Regeringen valde – troligen efter påtryckningar från Volvo – att vänta med att införa den nya körcykeln WLTP till 1 januari 2020. Enligt Volvos egna beräkningar ökar förbrukningen på en D4 från 5,0 till 6,3 liter per tio mil – en ökning på hela 26 procent. För bensinmotorn är ökningen 7,2 liter till 8,3 liter, en ökning på 15 procent.

LÄS MER: Regeringen föll för påtryckningarna 

Utsläppsvärdena ökar också – för D4 till 166 gram för T5 till 189 gram.

Och håll i er nu när vi presenterar skatten för de tre första åren för en XC40 D4 som registreras efter den 1 januari 2020. Skatten blir då 9 316 kronor – per år. För XC40 T5 blir skatten 8 933 kronor per år.