Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skattesmäll kan vänta husbilsägare

En ny husbil kan få väldigt hög fordonsskatt om regeringens förslag blir verklighet.

Regeringens förslag om höjning av bilskatten kan slå hårt mot husbilsägare. 

Enligt tidningen Husbil & Husvagn kan kostnaden för ett normalstort fordon landa på upp emot 25 000 kronor per år. 

Regeringens så kallade "bonus malus"-förslag innebär att de som köper nya bilar med högre utsläpp ska beskattas extra hårt de tre första åren. Pengarna ska sedan gå till en bonus som betalas ut till dem som väljer miljövänligare fordon, där maxbeloppet är 45 000 kronor. 

För ägare av en normalstor husbil kommer förslaget att leda till betydligt högre kostnader. Tidningen Husbil & Husvagn använder sin redaktionsbil, med ett utsläpp på 219 gram koldioxid per kilometer, för att illustrera hur den årliga skatten kommer att öka från 6 734 till 14 795 kronor om förslaget blir verklighet. 

Blir ännu mer med nya mätmetoder

I realiteten kommer höjningen med största sannolikhet att bli högre än så, eftersom EU beslutat om att introducera nya mätmetoder för utsläppet av koldioxid. I promemorian antar man att det angivna koldioxidutsläppet för den genomsnittliga bilen kommer att räknas upp med 10 procent med den nya körcykeln. Och högre siffror ger högre skatt. 

LÄS MER: Nya EU-regler ger ÄNNU högre skatt

Men enligt organisationen Transport & Environment rör det sig snarare om 30-40 procent. Stämmer den prognosen släpper husbilen i fråga ut upp till 307 gram koldioxid per kilometer på papperet. Det innebär en årlig skatt på hela 24 684 kronor, förutsatt att den köpts ny efter att förslaget trätt i kraft den första juli 2018.

Det är beloppet som ska betalas under de tre första åren. Sedan hamnar skatten återigen på dagens nivå. 

Så vill regeringen att skatterna höjs

Äldre bilar som har ett CO2-värde på över 111 gram:

Här höjs skatten eftersom gränsvärdet för det så kallade CO2-beloppet sänks från 111 gram till 95 gram. Det är fortfarande 22 kronor per gram som gäller för de här bilarna och höjningen blir som mest 352 kronor. Den fasta avgiften är som tidigare 360 kronor.

Ny bil som har ett CO2-värde på 111-140 gram:

Här blir skattehöjningen kraftigare då CO2-beloppet ökar från 22 till 77 kronor under de tre första åren. Efter tre år sänks CO2-beloppet till 22 kronor igen.

En bensinbil som släpper ut 125 gram får en årlig skatt på 2670 kronor de tre första åren. I dag betalar motsvarande bil 668 kronor i årlig skatt.

Ny bil som har ett CO2-värde på över 140 gram:

Här vill regeringen riktigt klämma åt miljöbovarna med ett CO2-belopp på 100 kronor per gram över 140 gram. Efter tre år sänks CO2-beloppet även här till 22 kronor.

En bensinbil som släpper ut 200 gram får en ny skatt på 9825 kronor de tre första åren. I dag betalar motsvarande bil endast 2 318 kronor i årlig skatt.

Ny faktor för dieselbilar

Regeringen vill byta ut bränslefaktorn för dieselbilar med ett bränsletillägg eftersom den förra faktorn multiplicerades med CO2-beloppet och därmed skulle skattehöjningen skena i väg. 

Nu används i stället faktorn 12,88 multiplicerat med CO2-värdet för att räkna ut bränsletillägget. Som tidigare tillkommer ett miljötillägg på 500 eller 250 kronor beroende på bilens ålder.

Annons:
Annons: