Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 20 aug 2019 11:30

Sensommarens stora suv-klipp – 11 populära reabilar

Temperaturen har sjunkit efter sommarens tidvisa hetta.
Men i bilhallarna är det fortsatt högtryck. Nya modeller för 2020 står och bankar på dörren och de gamla bilarna måste nu bort. Det inkluderar flera storsäljare med motorer som inte passar in i nya skattesystem och EU-regler.
Dags att sensommarfynda alltså – här är 11 bra bilar med stor, röd reaskylt i vindrutan.

1. Ford Kuga

Foto: FORD

Pris: från 229 900 kronor

Kommentar: Ford har det inte lätt på den svenska marknaden och lider förstås av att säljloket Mondeo inte har hängt med konkurrenterna det senaste året. Men det finns modeller som säljer bra och precis som hos andra märken sticker suvarna ut. Senare i år kommer Fords helt nya småsuv Puma men tills dess försöker Ford behålla sina marknadsandelar med hjälp av den mellanstora suven Kuga. På flera platser i Sverige har priset sänkts från 288 600 kronor till 229 900 kronor. Sen finns också E85-alternativet som ger lägre fordonsklass. Kuga kanske inte sticker ut i någon kategori i vårt betygsystem men det är en bra allroundbil med framför allt bra komfort. Erbjudandet gäller utvalda lagerbilar så när de bilarna är slut stiger priset igen.


2. Cadillac Escalade

Foto: CADILLAC

Pris: från 799 000 kronor.

Kommentar: På den här realistan hittar du ingen bilmodell som är mer prissänkt än stora, lyxiga och vräkiga Cadillac Escalade. Ni som kan tv-serien Sopranos vet att huvudpersonen Tony Soprano hade en sån här bil. Nu är priset sänkt med den ojämna siffran 328 650 kronor. Och kanske är det sista chansen att köpa en sån här bil från USA med tanke på rådande handelskrig och allt tänkbara restriktioner och straffskatter på stora bilar med stora motorer. Ja, eller om du bara vill vara Tony Soprano för en stund.


3. Jeep Compass

Foto: JEEP

Pris: från 249 900 kronor.

Kommentar: En prissänkning på närmare 60 000 kronor lockar förstås till sig min nyfikenhet. Jag minns Compass som en hyggligt trevlig bil att köra med bra komfort och bra motor. Styrning och växellåda är inte det allra piggaste vi sett men alla kräver å andra sidan inte knivskarp respons utan kan tänka sig en lite lugnare färd. Fyrhjulsdrift är bra för de som förstått att det bli vinter i år också, även om vi inte vill. Höga co2-värden betyder hög fordonsskatt vilket knaprar en del på den där rabatten. En snygg mellanstor suv för 250 000 kronor=svårslaget. Räkna också med att rabatten består – den här legat runt 60 000 kronor ett bra tag nu.


4. Subaru Forester

Foto: SUBARU

Pris: från 266 900 kronor.

Kommentar: Subaru är mitt inne i en stor lansering av sin nya Forester. Därmed ska den gamla bort. Men alla som går till en Subaruhandlare i höst kommer att ha svårt att se vilken som är vilken. Ett tips: den utgående modellen har en stor röd prislapp som indikerar en prissänkning på drygt 40 000 kronor. Subaru har laddat sin nya bil med massor av ny teknik och lanserar bland annat en elhybrid. Men Subaruköparna är inte de som jagar nyheter allra mest. Därför kan en rejält prissänkt utgående modell konkurrera med den nya Forester. Jag gissar också att Subaruhandlarna kan gå ner ytterligare några tusenlappar eller skicka med en uppsättning vinterdäck.


5. Volvo XC60

Foto: VOLVO

Pris: från 379 900 kronor.

Kommentar: Varför måste Volvo sänka priset från 404 700 till 379 900 kronor på en av sina absoluta storsäljare? Ja, det har förstås med nya skattesystem och nya EU-regler att göra. Bilar med höga CO2-utsläpp kommer att straffas på flera sätt framöver och Volvo sänker nu priserna på framför allt XC60 T5 i olika utrustningsalternativ. Frånpriset gäller en T5 med framhjulsdrift. Vill du kunna kräla på alla fyra är det nedsatta frånpriset 399 900 kronor, jämfört med ordinarie 414 800 kronor. Kan du svälja den högre fordonsskatten de första tre åren är det här ett riktigt bra val. Jag tycker om responsen från T5-motorn och den motorn passar också bra till Volvos knivskarpa styrning och lagom styva fjädring. Om jag bortser från allt miljötänk och alla eventuella skatter och pålagor så är det drivlinan T5 jag skulle välja till min XC60.


6. Volkswagen Tiguan Allspace

Foto: VOLKSWAGEN

Pris: från 359 900 kronor

Kommentar: Volkswagen kan förstås inte bara se på när konkurrenterna vässar sina suv-erbjudanden. Populära Tiguan samt den lite större Tiguan Allspace finns med bland VW:s aktuella erbjudanden. Relativt nytt är också att VW hårdlanserar sina leasingerbjudanden och det finns alltid ett leasingpris vid sidan om själva köppriset. jag tycker att Allspace är det bättre valet och en VW-leasing ska kosta 2 820 kronor. Superbilligt – eller? Jo, men blanda inte ihop det här med så kallad privatleasing. Billigaste privatleasingerbjudande på Tiguan är en basutrustad Tiguan för 2 995 kronor. Så håll koll på begreppen företagsköp, privatköp, leasing och privatleasing när nu ger er ut på internet för att jaga priser.


7. Seat Arona

Foto: SEAT

Pris: från 164 900 kronor.

Kommentar: Seat presenterade småbilarna Ibiza och Arona samma år och det är klart att de två slåss om samma köpare. Det är inte alla som hittar till Seathandlarna – eller till Seats fina privatleasingerbjudanden – och väl där framstår de här två som realivt likartade. En skillnad är prislappen där suven, eller crossovern som Seat säger, kostar 20 000 kronor extra. För det får du en lite högre sittposition och lite kaxigare design. De två bilarna kämpade också sida vid sida för att nå Car of the Year-finalen där det var Ibiza som nådde finalen och som till slut kom tvåa bakom Volvo XC40. Närmare 165 000 för en liten bil med sedvanligt högt kupéljud är på gränsen men kanske är lite drygt 2 000 kronor per månad i privatleasingkostnad ett smaskigare alternativ.


8. Skoda Karoq

Foto: SKODA

Pris: från 249 900 kronor.

Kommentar: Tycker ni att hajpen runt Skodas bilmodeller lagt sig lite? Jag också. I år kommer Skoda med nya Scala och så väntar förstås nya Octavia. Men det var några år sedan suvarna Kodiaq och Karoq kändes som det allra hetaste på den svenska bilmarknaden. Nu står mellanstora suven Karoq där med en realtivt stor röd reaskylt i vindrutan. Till kommande modellår har Skodas suvar fått mindre mjukvaruuppdateringar och, förstås, den nya logotypen, lite motoruppdateringar och adaptiva stötdämpare är på gång. Men det gäller inte reabilarna som är av samma snitt som Karoq varit de senaste åren. Inget fel i det. Det här är en smart suv där du till exempel kan plocka ut bakstolarna på ett smidigt sätt.


9. Kia Stoniq

Foto: KIA

Pris: från 169 900 kronor.

Kommentar: Du får rulla hemsidan några gånger för att passera alla erbjudanden på nya Ceed och Proceed och komma till min lilla favorit Stoniq. Priset har sänkts från 187 700 kronor till 169 900, nästan 20 000 kronor. Stoniq hamnar därmed i praktiken i nivå med konkurrenten Seat Arona. Vilken du väljer handlar mycket om tycke och smak. Köregenskaper och drivlina är fullt jämförbara. Kia har en enkel interiördesign som går igen i alla modeller men å andra sidan känner alla som någon gång kört en bil från VW-gruppen igen sig i en Seat. Stonic var lite dyr vid introduktionen så det är bra med en prispress. Jo, en sak till, visst har Stonic lite fräckare design än små-suv-kompisarna?


10. Audi Q3

Pris: från 302 100 kronor.

Kommentar: Det här är en bilmodell som jag ofta får frågor om. Hur bra är den egentligen? Ja, väldigt bra skulle jag säga. Om vissa förr tyckte att Volkswagen Golf var urtypen för en bil – BILEN – så att säga så är kanske Audi Q3 SUVEN. Den är så bra att den blir lite tråkig. Det är inget som riktigt griper tag i mig och ruskar om – inget som får mig att vilja stanna och jubla vid vägkanten men inte heller något som jag behöver gråta över eller ens fundera på. Audi Q3 bara är – bra. Men det känns bra i själen att nya Q3 redan ryms i Audis portfölj av sommarerbjudanden. Vill du privatleasa så är priset från 3 995 kronor per månad. Men se då, som alltid, till att kontrollera ordentligt vad som ingår i priset. Priset 302 100 kronor är något som Audi kallar Business by Audi. Exakt vad det betyder framgår inte på Audis hemsida så jag får reservera mig för att det kan vara ett annat pris till privatkunder, även inom ramen för sommarerbjudandet.


11. DS7 Crossback

Foto: DS

Pris: från 299 900 kronor.

Kommentar: DS ska bli PSA-koncernens premiummärke och det finns stora planer för lansering världen över. Men i Sverige har det gått trögt. Dels är den svenska marknaden väldigt trång i mitten av prisspannet och så finns Volvo där som en enda stor propp som många konkurrenter försöker störa åtminstone lite. För så är det, DS7 Crossback är och vill vara en konkurrent till Volvo XC60. När jag testkörde bilen insåg jag att den jämförelsen inte är något att skratta åt. DS7 har överraskande bra komfort och även om köregenskaperna inte är i Volvoklass är det många som inte behöver eller vill lägga pengar på sånt. Ni har redan sett reapriset på flera av konkurrenterna och inser då att en prislapp på under 300 000 kronor den för den här typen av bil är riktigt bra. Priset är sänkt med 60 000 kronor och det är i princip exakt det som nu skiljer en DS7 från en Volvo XC60. Ett tips bara – se till att ha en DS-verkstad nära där du bor så slipper du åka onödigt långt för varje service.