Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 18 mar 2019 09:51

Seat-chefen: Elbilar och bildelning är framtiden

Seat är på gång med sin eldrivna familjebil el-Born.

Seat är på gång med sin eldrivna familjebil el-Born.

1/3

Foto: SEAT

Seat har också visat upp Minimo, en liten elbil byggd för bildelning.

Seat har också visat upp Minimo, en liten elbil byggd för bildelning.

2/3

Foto: Jan-Erik Berggren

Expressens Jan-Erik Berggren intervjuar Seats vd.

Expressens Jan-Erik Berggren intervjuar Seats vd.

3/3

Foto: SEAT

Många har misslyckats med att få snurr på sina nya bildelningstjänster. 

Men Seats vd Luca de Meo tror på specifika fordon till de nya tjänsteföretagen.

Luca de Meo avslöjar också hur Seats satsning på elbilar ska se ut och varför han inte vill ha några fler Seat-modeller att arbeta med.

Utanför Seats lilla mötesrum på bilsalongen i Genève står två stora bilnyheter från VW-gruppens spanska gren. Elbilen el-Born: en eldriven familjebil som bli VW-gruppens andra lansering efter att Volkswagen I.D ska visas i höst. Den andra nyheten är Seat Minimo: en eldriven tvåsitsig bil som ska kunna köras på cykelvägar och som enligt Luca de Meo ska passa perfekt för nya bildelningstjänster i framtidens storstäder.

– Vi har ett Seat-märke i fronten på el-Born så det handlar inte om något nytt varumärke. Vi använder den plattform som gruppen utvecklat och som kommer att säljas i miljontals, det är i alla fall ambitionen, och vi blir tvåa efter Volkswagen med en färdig bil.

LÄS MER: Så vill Helldén minska antalet bilar i Stockholm 

Seats kommande elbil el-Born.

Foto: SEAT

Räckvidd på 40 mil

– Det är en ny generation bilar, designad från första början för att vara helt eldriven. Det är en bakhjulsdriven bil med prismatiska battericeller. Batteriet är på 62 kWh vilket betyder en räckvidd på mer än 400 km enligt WLTP-mätmetoden. Du kan ladda bilen med en vanlig snabbladdare på 40 till 45 minuter.

Tack vare eldrivlinan kan familjebilen el-Born byggas rymlig och med relativt kort motorhuv. Seat har också utsetts till VW-gruppens förtrupp vad gäller anslutning till internet och el-Born får ett helt nytt operativsystem med ett nytt gränssnitt. Det ska sedan tas vidare till andra bilmodeller i VW-gruppen. el-Born ska bland annat förberedas för 5G-anslutning.

– Det är en stor möjlighet för Seat att ha ny teknik så snabbt. För länge sedan var Seat ett märke som använde gammal teknik inom gruppen, nu ligger i främst inom vissa områden.

Och de kommande elbilarna – kommer de att heta el-Ibiza, el-Ateca och så vidare?

– Det har vi inte funderat på. Vi behöver göra bilarna först. el-Ateca kan fungera om vi använder samma plattform. Men vårt grepp är lite annorlunda med nya plattformar för eldrivna bilar. Vi kanske gör en suv på den här plattformen, men att hitta på namn är det minsta problemet. Det finns många fina platser i Spanien.

Är du nöjd med Seats modellutbud nu eller vill du ha fler modeller?

– Vi har det mest moderna modellutbudet i företagets historia. Alla modeller är succéer, alla bilar vi har lanserat säljer bra. Vi täcker 85 procent av efterfrågan i Europa, vi har fräscha produkter i rätt segment och i de segment som växer. Vi är sedan tre år Europas snabbast växande bilmärke.

– Vi kan ha problem i vissa länder men vi är också stora i vissa länder. Vi betalar fortfarande priset för vår problemfyllda historia. 

LÄS MER: VW:s storsatsning på elbilar – 70 nya bilar 

Foto: SEAT

Fräscht modellprogram

Men behöver ni fler modeller för att sälja fler bilar?

– Jag tror inte det. Vi behöver arbeta mer med de vi har.

Ni har också visat ett nytt koncept för bildelning. I alla fall i Sverige har vi haft många som försökt men misslyckats, till exempel Mercedes och BMW. På vilket sätt ska ni lyckas?

– Jag tror att bildelning kommer att vara en del av utbudet i framtiden därför att teknologin tillåter det. Vi har utvecklat en digital nyckel som kan öppna bilen, och då blir vissa tjänster möjliga. För 30, 40 år sedan fanns det inga hyrbilar. Men det utvecklades och nu används det. Det är inte allt men det är en kanal av många.

– Vi behöver inte anta att bildelning kommer att sudda ut hela bilindustrin, att vi inte behöver bygga bilar längre eftersom det räcker med en bil för 15 personer. Bildelning är en del och den finns eftersom teknologin tillåter den. 

– Men en sak är klar. Du tar inte ett stort flygplan för att resa mellan Köpenhamn och Stockholm, du tar ett mindre plan. Så vissa erbjuder bilar som är för stora för hur de används, de är för avancerade för tjänsten. Vår grej är att bildelningstjänsterna behöver specifika produkter, specifika fordon för olika tjänster. Då blir det kostnadseffektivt och attraktivt.

LÄS MER: Två fina småbilar från Seat 

Kan få se gemensam bil från BMW och Mercedes

Enligt Luca de Meo kan vi komma att se BMW och Mercedes – som har ersatt sina respektive bildelningstjänster Car2Go och DriveNow med en gemensam – utveckla en helt ny typ av fordon för bildelning.

– Jag skulle inte bli förvånad om vi efter att de nu gått samman kommer att fundera på att utveckla ett nytt skräddarsytt fordon. Jag blir inte förvånad om vi kommer till Genève nästa gång och får se det.

I Sverige är ni väldigt duktiga på privatleasing. Tror du att det blir i Europa som i USA att vi kommer att prata allt mer om månadskostnad i stället för vad bilen kostar att köpa?

– Ja, vi är ett märke som hela tiden och på alla sätt vill göra det enkelt för människor och bilköpare, köpare värdesätter det. Det ska vara enkelt, det är ett pris varje månad. Det är en standard numera och inte bara för bilindustrin.

Tror du att vi också kommer att få se privatleasing för begagnade bilar?

– Kan bli så, men det är lite mer riskfyllt. En begagnad bil är inte den andra lik, även om den rullat lika många mil. Så det är lite svårare. Nyckeln är värdeminskningen och om du kan kontrollera den är det enkelt med leasing och finansiering. Men begagnade bilar blir det svårare.