Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 31 aug 2018 17:03

SD-slaget mot miljön – mindre biodrivmedel

Sverigedemokraterna vill sänka skatten på bensin och diesel.

Och enligt SD:s Martin Kinnunen är reformen självfinansierande.

Skatten ska sänkas genom att göra bensin och diesel mindre miljövänlig.

Det är iblandningen av olika biodrivmedel som Martin Kinnunen anser är det som gör bensin och diesel för dyrt. Regeringen har beslutat att från och med 1 juli i år är reduktionsnivån 19,3 procent för diesel och 2,6 procent på bensin. Procentsatserna och kraven på iblandning av biodrivmedel i fossila drivmedel ska också höjas efter olika kontrollstationer.

Regeringen och flera oppositionspartier anser att mer biodrivmedel i bensin och diesel är ett effektivt sätt att sänka framför allt utsläppen av koldioxid från bilar och lastbilar. Målsättningen är att kvotplikterna ska sänka koldioxidutsläppen med 70 procent före 2030.

Det tycker inte Sverigedemokraterna. Tvärtom tycker Martin Kinnunen att reduktionsplikten bara gör bränslet dyrare och att effekten på miljön är begränsad.

– Vi vill minska kvotplikten kraftigt, ner till fem procent. Då sänks priset på bensin och diesel. Regeringen säger att iblandningen minskar utsläppen med 17 procent men våra beräkningar visar att det bara är fem procent. Genom att förändra kvotplikten så kan vi både få ner priset, sänka priset och gå plus. Det handlar om cirka 70 öre lägre pris på bensin och diesel.

LÄS MER: Gröna bilister varnar för biodiesel 

Regeringen har redan stoppat viss HVO

Enligt Kinnunen är flera biodrivmedel rent av vara dåliga för miljön. Han nämner palmolja och HVO som innehåller palmolja som exempel.

– Med ökad iblandning av de här drivmedlen så tvingas de som tankar diesel och bensin fylla på dyra och dåliga biodrivmedel. 

I samband med att regeringen ändrade reglerna för kvotplikter togs också skattebefrielsen på biodrivmedel som innehåller palmolja bort. Beslutet gäller från 1 januari 2019 och betyder att palmoljebaserad HVO i praktiken kommer att försvinna från den svenska marknaden. Flera tillverkare säljer också redan i dag HVO utan palmolja. Martin Kinnunen var själv med och debatterade regeringens förslag i riksdagen.

Tycker du att det finns någon smärtgräns för priset på bensin och diesel?

– Smärtgränsen förändras hela tiden men vi tycker att priserna 2014 var en slags smärtgräns. Det var fel av regeringen att sen ta beslut så att priserna sköt i höjden. 

LÄS MER: Reglerna ger dyrare bensin och diesel 

Inget stöd till köp av elbilar

Martin Kinnunen vill heller inte ge något stöd till försäljning av elbilar.

– Vi är emot alla former av subventioner på inköp, det gäller elbilar, elbussar och elcyklar. Vi tycker inte att det är ett bra sätt, det ökar bara priserna. 

Sverigedemokraterna har i sitt partiprogram ett visst stöd för en utbyggnad av laddinfrastrukturen.

– Men det ska då gå till landsbygden. I städerna så finns det ett tillräckligt stort underlag för att marknaden ska sköta det utan statligt stöd.

På Sverigedemokraternas kongress Landsdagarna 2017 fanns en motion om att partiet skulle anta en mer positiv hållning till elbilar. Men motionen avslogs. Organisationen Elbil Sverige gav Sverigedemokraterna sämst betyg när de bedömde hur de olika partierna ville förbättra situationen för elbilar.

LÄS MER: SD kommer att vinna röster på förslaget