Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 16 maj 2018 10:40

Sanningen om Volvos dieselutspel i London

Volvos vd Håkan Samuelsson.

Volvos vd Håkan Samuelsson.

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Volvo har dribblat lite i dieselfrågan men i en intervju med Financial Times och vid ett tal på samma tidnings konferens "Future of the Car" i London har Volvos vd Håkan Samuelsson slagit fast:

Ingen ny modell som Volvo lanserar från 2019 kommer att ha en dieselmotor.

Men det betyder inte att Volvo slutar med dieselmotorer.

Ingen ny dieselmotor, eller kanske, lite diesel i några modeller och på några modeller, eller kanske inte. Elektrifiering nu och sen och på alla modeller, kanske. 

Volvo har dribblat i sin kommunikation om kommande drivlinor och medvetet eller omedvetet samlat på sig rubriker om en fossilfri strategi. Det har varit dubbla budskap då Volvo i samtal med finanstidningar gärna pratat om elektrifiering. Men samtidigt vid alla lanseringar av nya modeller rullat fram dieselmotorer.

När XC40 så sent som förra hösten hade världspremiär satt det en dieselmotor under huven och laddhybriden var ett år bort. Och så sent som den här veckan fick vi testköra helt nya Volvo V60 – med diesel och bensinmotorer. Laddhybriderna kommer först om tre månader. Jag hade hellre sett att Volvo gjort tvärtom – börjat med laddhybriderna men jag gissar att det beror på långa avtal med underleverantörer och distributörer. Och att marknaden för dieselbilar fortfarande är väldigt stor.

Bara några timmar efter det att Volvos vd Håkan Samuelsson pratat sig varm om nya V60 – med dieselmotor – avslöjade han för Financial Times att:

1) V60:s systerbil S60 kommer inte få någon dieselmotor. 

2) Ingen av de kommande nya Volvomodellerna ska ha dieselmotorer.

LÄS MER: Volvo V60 - världens säkraste familjebil 

Börsintroduktionen viktig

Det som styr Volvos strategi är framför allt EU:s kommande utsläppsregler. De har hittills tvingat fram dieselmotorer på större bilmodeller får att inte koldioxidutsläppen från hela modellprogrammet ska rusa i höjden. Nu gör Volvo analysen att bensin-el-hybriderna gör utsläppsjobbet minst lika bra som dieslarna, och billigare. Att efterfrågan på dieselbilar minskar betyder också en del. Samt inte minst Volvos planerade börsintroduktion som ska locka nya investerare och investerare som nu kanske flyr ett allt mer krisande Tesla. Det finns ett fönster öppet just nu för Volvo att samla framtidskapital.

För dig och mig som bilägare och bilköpare betyder Volvos nya dieselstrategi det här:

1) Hela dagens modellprogram kommer att behålla sina dieselmotorer. Det är bara om efterfrågan minskar som Volvo kan välja att fasa in fler bensinmotorer och hybrider i dagens modeller. Du kan alltså lugnt köpa en ny V90, XC90 eller XC60 med dieselmotor i många år framöver.

2) Volvo säger inte att dieslarna försvinner från och med nya S60 utan från och med 2019. Det betyder att de kan komma undan med att den S40 och den V40 som är på väg trots allt får dieselmotorer. Nya S/V40 ligger precis på gränsen, den kan visas i år eller i alla fall presenteras i år. Om nu Volvo ens bryr sig om ifall de möjligen våldför sig på en strategi från maj 2018.

3) Håkan Samuelsson har tidigare sagt att alla modeller som lanseras efter 2019 ska ha någon form av elektrifiering som alternativ och det utspelet har inte förändrats. Vi kommer alltså att få både bensinmotorer och bensin-el-hybrider i nya Volvomodeller.

4) Nästa generation av dagens 90-serie och 60-serie kommer alltså inte enligt strategin att få dieselmotorer som alternativ. Inte ens diesel-el-hybrider som konkurrenter som Kia, Audi och Mercedes satsar på. 

5) Håkan Samuelsson har tidigare sagt att Volvo inte kommer att utveckla någon ny dieselmotor. Inte just nu i alla fall. Och att Volvo inte vill ha dieslar till nästa generation bilar cementerar väl den strategin.

LÄS MER: 10 bästa bilköpen före skattesmällen 

Ett riskfritt steg att ta

Det är relativt riskfritt får Volvo och Håkan Samuelsson att ta det här steget just nu. Efter S/V40 dröjer det några år innan det är dags för nästa generation av XC90 - den första nya modellen som kan påverkas av strategin. 

En bilmodell lever i dag sju, åtta år med en ansiktslyftning mitt i livscykeln. Men ansiktslyftningar räknas i bilvärlden inte som nya modeller så där har Volvo frihet att fortsätta med dieslar i många år till på de marknader där det lönar sig.

Så vad betyder då Volvos senaste utspel om dieselmotorns framtid? I praktiken, i bilhallen, inte så mycket alls. Nya S60 ska byggas i USA och säljas främst i USA och Kina. Importen till Europa blir liten och minimal om handelskriget mellan EU och USA förvärras. Att nya S/V40 bara får bensin- och elmotorer är inte heller någon stor sak.

Först om ett par år – med nästa XC90 – kommer Volvos dieselstrategi att synas på allvar. Och det är förstås därför som dieselutspelet kommer just nu