Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 12 apr 2018 16:13

Så vill Volvo revolutionera transporterna med ellastbilar

Att motorn är så tyst ska möjliggöra transporter nattetid.

Att motorn är så tyst ska möjliggöra transporter nattetid.

1/3

Foto: Volvo

Drivlinan är en av de delar som Volvo säger sig vara mest stolta över.

Drivlinan är en av de delar som Volvo säger sig vara mest stolta över.

2/3

Foto: Photographer Arne Edström AB

Att ladda via den här sladden är det snabbare av de två laddningsalternativen, men sliter mer på batterierna.

Att ladda via den här sladden är det snabbare av de två laddningsalternativen, men sliter mer på batterierna.

3/3

Foto: Photographer Arne Edström AB

Volvo hoppas att kunna ta kommando över den än så länge relativt outforskade marknaden för ellastbilar. Och lastbilen som ska göra det är lilla FL Electric, med en topphastighet på 90 km/h och en räckvidd på 30 mil – som mest.

Den blygsamma topphastigheten är en konsekvens av Volvos prioriteringar. Det har inte varit något mål att göra en snabb lastbil, utan fokus har varit på räckvidd, pris, och att kunna ta mycket last. 

– Räckvidden kan som mest vara 30 mil, vilket kräver sex batterier, men för de som kör i stan är det oftast onödigt. Det är viktigt att man inte använder mer batterier än man verkligen behöver, säger Anna Thordén, produktchef för Volvo Lastvagnars ellastbilar.

Lastbilen kommer gå att beställa med två, fyra eller sex batterier. Varje batteri ger en räckvidd på 5 mil vilket innebär att den billigaste modellen har en räckvidd på 10 mil.

– Det finns tre anledningar till att vi inte vill använda fler batterier än nödvändigt. Dels orsakar batteritillverkningen mycket utsläpp, dels kan du lasta mer ju färre batterier du har (eftersom varje batteri väger 520 kilo) och dels är det den klart dyraste delen att tillverka, säger Anna Thordén.

LÄS MER: Här visas Volvos nya ellastbil – tyst utmanare till Tesla 

Två olika laddningsmöjligheter

Batterierna är, precis som i exempelvis Tesla Model S och Toyota Prius, litiumjonbatterier. Hur lång livslängd de har vet Volvo inte i nuläget, men det är inte planerat att man ska behöva byta batterier under lastbilens livscykel.

Volvo FL Electric kommer att kunna laddas på två olika sätt. Den ena är en snabbladdningsmetod, där en full laddning tar en till två timmar beroende på hur många batterier bilen har. Den långsammare varianten kan i stället ta upp till elva timmar.

– En sådan laddningstid är inget problem för den som kör inne i städer, då kan man köra en hel arbetsdag och sedan ladda på natten. Snabbladdningen är ett alternativ men det sliter mer på batteriet, säger Anna Thordén.

LÄS MER: TEST: Familjen byter bensinbilen mot en elbil 

Återvinning av batterierna på gång

En av de stora fördelarna med ellastbilar är att utsläppen är mindre än från en diesellastbil. Men under tillverkningen blir utsläppen i dag faktiskt betydligt högre för ellastbilen.

– Det är framför allt batteriet som är boven. Skulle vi kunna göra dubbelt så effektiva batterier som håller dubbelt så länge skulle utsläppen från tillverkningen i princip bli 25 procent av vad de är i dag, säger Lars Mårtensson, miljö- och innovationschef på Volvo Lastvagnar. 

Bristen på återvinning av de avancerade batterierna är också ett problem för utsläppen, men ett som enligt Lars Mårtensson är på väg att lösas.

– Länge har återvinning av litiumjonbatterier bara funnits på forskningsstadiet, men nu finns det flera konkreta planer på att bygga fabriker för återvinning. Vi ska börja sälja ellastbilarna 2019 och efter det ska det ta många år innan batterierna ska återvinnas, så vi räknar med att det finns på plats då, säger Lars Mårtensson.

LÄS MER: Stora sprickor om diesel i bilbranschen: ”Sluta inte för tidigt” 

10 decibel tystare än diesel

Trots utsläppen vid tillverkning och bristen på återvinning blir utsläppen under en livscykel betydligt lägre än för en diesellastbil. Detta eftersom utsläppen vid användning bara är en bråkdel av dieselns.

– I Sverige, där vår el är väldigt ren, är utsläppen i storleksordningen av en eller ett par procent av en diesellastbils. Men även i länder där en stor del av elen kommer från kol blir utsläppen betydligt lägre, säger Lars Mårtensson.

Enligt Volvos egna tester ger FL Electric ifrån sig ljud på cirka 69 decibel vid körning, att jämföra med 79 decibel från en vanlig diesellastbil. Det kanske inte låter som en så stor skillnad men eftersom decibelskalan är logaritmisk innebär det att ellastbilen låter hälften så mycket.

– Det är en stor skillnad för de som jobbar med lastbilarna: att kunna prata med kollegan i stället för att skrika. Med de elhybrider vi har i dag är resultatet tydligt: alla vill köra dem för att slippa bullret, berättar Hans Zackrisson, utvecklingschef på Renova, Göteborgs stads renhållningsbolag, som efter sommaren kommer att börja köra elsopbilen.