Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 9 okt 2017 10:42

Så tycker svenska folket om dieselförbudet

Foto: / EPA TT NYHETSBYRÅN

Försäljningen av begagnade dieselbilar ökar medan allt fler nybilsköpare väljer bort dieslarna.

Och det är främst unga i storstäderna som är positiva till förslaget om förbud. 

Det visar en ny undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av bilhandelsplatsen KVD Bilpriser.

De gamla dieselbilarna säljer som aldrig förr. Men de nya tvingas allt längre in i bilhallarna. Så går det att tolka utvecklingen i Sverige under den pågående debatten om hur dieselbränslet påverkar vår miljö och luftkvalitet. 

Bilhandelsplatsen KVD Bilpriser har låtit undersökningsföretaget Kantor Sifos webbpanel svara på de här två frågorna:

1) Det pågår en debatt om att dieselbilar ska förbjudas i olika städer och gator i Sverige och Europa. Har debatten påverkat dig i val av ny bil framöver?

2) Regeringen kommer att göra det tillåtet för kommuner att förbjuda äldre bensinbilar och dieselbilar att åka i vissa områden, s.k. miljözoner. Vad tycker du om reformen?

22 procent av de tillfrågade svarade att de inte tänkte välja en dieselbil alls nästa gång de byter bil. 34 procent medgav att den pågående debatten om ett dieselförbud skulle "tas i beaktande" vid nästa bilköp. 37 procent svarade at frågan om drivmedel inte påverkade bilköpet alls.

LÄS MER: Nytt dråpslag mot dieselbilarna 

Efterfrågan på äldre dieselbilar ökar

 – Försäljningen av begagnade dieselbilar ökar trots debatten. Dieselmotorn har flera fördelar, exempelvis är den bränslesnål och har ett högt andrahandsvärde, vilket gör att den är favoriten hos många bilköpare. Vi ser för närvarande inga tendenser på ett svalare intresse för dieselbilar, kommenterar Jonas Björkman, vd på Bilpriser.  

Flera storstäder i Europa diskuterar ett dieselförbud för att få bättre luftkvalitet. Paris, Madrid och Aten finns beslut om ett förbud redan 2025. I Sverige har regeringen gett klartecken till kommunerna att besluta om miljözoner. Bilbranschen har svarat med att kräva någon form av underlag för besluten. Underlag av typen att det ska bevisas att luftkvaliteten försämrats där och då av dieselbilarna.

LÄS MER: 9 knep för att slippa skattehöjningen 

Unga vill ha miljözoner

Hela 43 procent svarade i undersökningen att de är positiva till att införa miljözoner i Sverige. Och det var flest unga i undersökningen som var positiva till zonerna. I åldrarna 18–34 år var mer än varannan person positiv till att införa miljözoner som betyder någon form av begränsning av bilar i zonerna.

– Om ett förbud mot dieselbilar införs kommer det framför allt att drabba Norra Sverige, där 7 av 10 bilar som säljs har en dieselmotor. Eftersom det är längre körsträckor i norr är dieselbilar det mest kostnadseffektiva alternativet i dagsläget, kommenterar Jonas Björkman.    

Undersökningen visade också att frågan splittrar Sverige i storstad mot landsbygd. Det är fler i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö som kan tänka sig att välja bort dieselbilarna och det är också fler kvinnor än män som föredrar andra drivmedel.