Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 7 jan 2019 16:15

Så ska Volvoägaren göra Lotus till ett lyxbilsmärke

2010 visade Lotus upp konceptbilen Esprit Concept. Men modellen blev aldrig verklighet.

2010 visade Lotus upp konceptbilen Esprit Concept. Men modellen blev aldrig verklighet.

1/3

Foto: Lotus

Prins Carl Philip kör Lotus, närmare bestämt en Evora GT4, i racingserien Swedish GT.

Prins Carl Philip kör Lotus, närmare bestämt en Evora GT4, i racingserien Swedish GT.

2/3

Foto: THOMAS JOHANSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Geely har gett Volvo ett rejält uppsving. Nu kan ägaren också använda märkets teknik och kompetens till andra tillverkare inom koncernen, exempelvis Lotus.

Geely har gett Volvo ett rejält uppsving. Nu kan ägaren också använda märkets teknik och kompetens till andra tillverkare inom koncernen, exempelvis Lotus.

3/3

Foto: Volvo

Fräcka tävlingsbilar och snygga sportbilar.

Lotus har alltid varit ett bilmärke som fascinerat.

Nu ska Volvoägaren Geely göra Lotus till ett lyxbilsmärke.

Satsningen ska kosta Geely cirka 20 miljarder – till att börja med.

Efter en tid av förvärv och uppköp växer kinesiska Geelys bilkoncern. Volvo slår försäljningsrekord efter försäljningsrekord och väntas nå sitt mål på 800 000 sålda bilar per år före 2020. I Kina hänger Geely på med en minst lika bra utveckling och det nya bilmärket Lynk & Co – som Geely samäger med Volvo – står inför en stor global lansering efter ett framgångsrikt första år hemma i Kina.

Och nu ska Volvoreceptet kokas om med brittisk smak för bilmärket Lotus. 2017, när Geely köpte Lotus, fick den nya tiden direkt en symbol: en automat med gratis kaffe vid Lotus anläggning i Norfolk.

Geely har ännu inte offentliggjort sina långsiktiga planera för Lotus men det finns tydliga tecken på att Geely vill att Lotus till en början ska konkurrera med Porsche och  Maserati men sedan utvecklas för att ta sin an Bentley, Aston Martin, Ferrari och McLaren.

LÄS MER: 30 populära suvar med dyra fel 

Samverkar med Volvos Polestar

Satsningen ska då lira med Volvos nya bilmärke för prestandaelbilar: Polestar.

För att Lotus ska lyckas krävs det snabbt en suv för att konkurrera med Porsche Cayenne och Porsche Macan samt att ikonen Esprit förnyas. De här bilarna ska helst finnas till försäljning så snart som 2020. En första nivå att nå är 10 000 sålda bilar per år. Jämför det med dagens nivå på cirka 1 600 sålda bilar per år.

Lotus värvar just nu ingenjörer och tekniker från en rad andra bilmärken i Storbritannien och trots att en hel del kunskap finns inom koncernen behövs det en rad chefspositioner. Phil Popham, ny vd sedan i höstas, har ett förflutet hos Jaguar och Land Rover. Strategichefen Uday Senapati kommer från Bentley och affärschefen Marcus Blake har arbetat hos Aston Martin.

LÄS MER: Volvo slår nytt rekord 

Fungerar det med Volvos delar?

I hemstaden Hethel har Lotus byggt ett nytt besökscenter och museum – ett koncept direkt plockat från Aston Martin, Rolls-Royce och McLaren. Hethel var den stad dit grundaren Colin Chapman flyttade Lotus när han lämnade London.

Med Lotus försöker sig Geely på något som tidigare General Motors och Proton misslyckats med. Båda hade ekonomiska muskler och båda hade ambitioner att nå Ferrari-nivå. Men båda misslyckades.

Geely påstås ha en rejäl budget för att vända Lotus men det finns frågetecken. Kan delar från Volvo verkligen användas i en supersportbil? Och vet Geely verkligen hur de ska ta hand om kunder som vant sig en nivå av service från Aston Martin och McLaren?

De första nya Lotus-bilarna som lär visas inom ett par år lär ge en första indikation.