Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 9 feb 2018 11:31

Så ska Kia upprepa sin succé med Cee'd i Europa

Foto: Jan-Erik Berggren

SITGES. Det vimlar av konkurrenter där flera har funnits i åtta, nio och kanske tio generationer.

Men Kia har hittat en egen plats för sin egen mellanklassmodell Cee'd – eller CEED som bilen numera heter.

CEED ska vara roligare att köra och snyggare än konkurrenter från märken som Opel, Ford, Volkswagen och Toyota. Men billigare än mellanklassbilar från Audi, BMW och Volvo.

Och Kia har som vanligt gjort en grundlig marknadsanalys. CEED konkurrerar i det som på bilspråk kallas C-segmentet där C1 omfattar de lite billigare modellerna och C2 premiummärken. Vi kan också kort och gott kalla det Golf-klass efter VW-modellen som definierat vad en mellanstor och mellandyr bil är i Europa.

LÄS MER: Vi testar Sveriges billigaste laddhybrid – Kia Niro PHEV 

Kia CEED är viktigaste bilen

Det säljs cirka två miljoner C1-bilar i Europa varje år och försäljningen väntas ligga kvar där trots att suvar stjäl allt fler köpare. BMW, Audi, Volvo och Mercedes har sett till att C2-segmentet ökar och väntar inom kort nå en miljon bilar per år i Europa.

Bakom siffrorna döljer sig en ny trend: många som tidigare valt att köpa en suv letar nu efter något lite mer annorlunda, en väldesignad och rolig C-klassbil.

CEED är Kias viktigaste bil i Europa och den mest sålda modellen på flera marknader, bland annat i Sverige. Därmed är det också Kias viktigaste bil. Att bokstäverna CEED står för Community Europe European Design visar också att det här rakt igenom är en europeisk satsning inom Kia. 

På bilsalongen i Genève om några veckor visar Kia sin nya CEED i två varianter – halvkombi och kombi. Designen är helt ny där Kia valt att behålla hjulbasen men korta överhängen samt flytta A-stolpen bakåt. Det ger en mera upprätt bil med längre motorhuv och större innerutrymmen. Gamla Cee'd fick kritik för att ha ett litet bagageutrymme

LÄS MER: Så blir Kias sportbil Stinger