Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 6 apr 2018 11:53

Så ska förbjudna bilarna stoppas i miljözonerna

Transportstyrelsen ska utreda hur miljözonerna ska övervakas så att inga förbjudna bilar tar sig in i zonen.

Det kan bli automatisk övervakning men också att polis och p-vakter som ser till att hålla vissa bilar utanför zonerna.

Det blir en träff mellan Transportstyrelsen och kommunerna som inleder arbetet med att införa miljözoner i Sverige. Träffen äger rum den 20 eller 23 april och kommunerna ska framför allt ge sin syn på hur övervakningen av miljözonerna ska gå till.

– Vi kommer i första hand att titta på två olika sätt att övervaka, automatiskt eller manuellt. Nu träffar vi ett antal kommuner för att ta del av deras tankar. Eftersom det är de som beslutar om att införa zoner är deras åsikter viktiga, säger Transportstyrelsens utredare Kristofer Elo i ett pressmeddelande.

LÄS MER: 9 smarta sätt att slippa de nya miljözonerna 

Träffar polis och åklagare

Blir det automatisk övervakning så ska det ske med hjälp av kameror på samma sätt som trängselskatten fungerar i dag. Blir det manuell övervakning blir det en fråga om polisen och p-vakter.

Transportstyrelsen gör en jämförelse med övervakningen av hur bilar använder körfält för fordon i linjetrafik, så kallade bussfiler.

Utredaren Kristofer Elo ska också se hur andra länder i Europa arbetar med miljözoner samt hur luftkvaliteten ser ut i olika städer i Sverige och Europa.

Förutom kommunerna ska Transportstyrelsen också träffa polis- och åklagarmyndigheten.

En slutrapport om miljözonerna ska presenteras den 1 april 2019 för ett första införande 1 januari 2020 enligt regeringens tidigare förslag.

TV: Audis vd tror inte på ett dieselförbud