Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 17 maj 2017 13:01

Så ska Cadillac slå sig in i Europa

Lanseras i Europa: Cadillac XT5 och CT6

Lanseras i Europa: Cadillac XT5 och CT6

Foto: Cadillac

FRANKFURT. När Opel säljs till Peugeot står Cadillac Europa ensamt kvar som General Motors representant på den här sidan Atlanten.

Jag frågar Cadillac Europas vicepresident Felix Weller den uppenbara frågan:

Behöver Cadillac vara i Europa egentligen?

– Det är en mycket bra fråga, svarar Weller.

Lexus, Cadillac, Infiniti, Genesis. Alla fyra är premium- och lyxbilmärken som lyckats bra på sin respektive hemmamarknad och dessutom lyckats exportera sin framgång till USA respektive Asien.

Alla fyra har också mer eller mindre misslyckats i Europa.

General Motors har dessutom misslyckats med Opel så till den grad att hela GM Europa nu ska säljas till PSA-gruppen, alltså Peugeot och Citroën.

Under intervjun med Cadillac Europas vicechef Felix Weller drar jag fram försöket med Saab. Cadillac byggde sin egen version av Saab 9-3 och försökte sälja den i Europa som en premiumbil med namnet Cadillac BLS. Det blev ett riktigt stort fiasko med konkurs för importören och elände för både Cadillac och Saab.

Vad lärde ni er av BLS-misstaget?

– Att Cadillac måste stå på egna fötter. Vi kan använda erfarenheter och kunnande från andra men en Cadillac måste vara unik, den måste stå ut.

Jag vill inte plåga Weller med fler frågor om BLS-fiaskot men är ändå intresserad av hur det ska gå att bygga en bil för hela världen när bilkundernas krav och önskemål ser så olika ut. Dessutom tycker vi om olika typer av bilar i Europa, Asien och Nordamerika.

– Det finns både likheter och skillnader. Upplevelsen och varumärket måste vara lika. Om du köper en Prada-väska i New York, Stockholm eller Singapore så förväntar du dig samma upplevelse, samma leverans. Varumärket måste ha samma tilltal och kommunikation, samma design. Det ska vara en Cadillac-upplevelse att äga och köpa en Cadillac, oavsett var.

– Sen kan det finnas skillnader på bilarna, hur de anpassats för olika marknader. Vår klimatanläggning i Dubai arbetar främst för att kyla bilen medan den i Europa också ska arbeta snålt för att hålla nere bränsleförbrukningen. Det kan vara skillnader i vägar, bränslen och till viss del körstilar, men det handlar mer om olika anpassningar av bilen.

Nu handlar mycket om självkörande bilar och om att bilarna är uppkopplade mot internet. Är kunderna lika intresserade av  det här i hela världen, har vi samma typ av krav där?

– Ja, kraven ser likadana ut över hela världen. Intresset är lika stort. Men det kan skilja i lagar mellan olika länder. Vi inför i USA nu den självkörande tekniken under namnet Super Cruise och det är möjligt med USA:s regelverk. Samma system skulle i dag vara väldigt svårt att införa i säg Tyskland. När det gäller vårt system OnStar så måste det ta hänsyn till olika lagar för lagring av data i olika länder. Här är det förstås bra om bilindustrin kan arbeta tillsammans för att skapa likadana regler.

Är det något ni arbetar med?

– Ja, och det ligger hos biltillverkarna att skapa det här. Jag tror inte att EU kommer att ge oss ett färdigt paket. Självkörande bilar tror jag kommer att komma först i reglerade miljöer, det dröjer länge innan det fungerar på öppen väg.

Hur ser ert modellutbud ut i Europa i dag?

– Vi har våra modeller ATS, CTS med respektive V-serie. Vi har CT6, XT5 och Escalade. Vi tar också hand om Chevrolet-bilarna Camaro och Corvette i Europa, där till exempel Sverige är en stark marknad för Corvette.

Vad är er strategi och har den ändrats nu sedan GM beslutat att sälja Opel?

– Strategin är att finnas med rätt återförsäljare på rätt ställen. Vi har i dag 42 återförsäljare i Europa och vill vi sälja fler bilar så behövs det såklart fler handlare. Det är något vi tittar på hela tiden, men det måste vara rätt handlare. Vi tittar också på nya möjligheter att sälja bilar, nya säljformat.

Går det att köpa era bilar över internet i dag?

– Det är något vi tittar på som ett nytt säljformat, det är väldigt intressant.

Vilken position vill ni ha i Europa?

– Ett premium- och lyxmärke från USA. 

Så ni behöver vara i Europa?

– Det är en bra fråga. Men vi är ett globalt lyxmärke och vi behöver vara på alla de stora och intressanta marknaderna. Europa är och har varit den kanske allra viktigaste marknaden för premium- och lyxbilar och Kina är på väg att ta över den positionen. Det finns en rad varumärken inom andra branscher, som klockor och kläder där det finns amerikanska varumärken. Vi vill vara det amerikanska premium- och lyxalternativet i bilbranschen.

JAN-ERIK BERGGREN: Nu kan Cadillac etablera sig i Europa på allvar