Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 24 nov 2016 09:37

Så klimatsmarta är våra bilbränslen

El är bästa drivmedlet för bilar – förutsatt att elen produceras förnybart.

El är bästa drivmedlet för bilar – förutsatt att elen produceras förnybart.

Foto: Tainkm / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

El, biogas, fordonsgas, diesel eller bensin.

Energimyndigheten har kartlagt våra bränslen till bilar och berättar hur bra, eller dåliga, de är för miljön.

– Rapporteringen om livscykelutsläppen av våra drivmedel är viktig för att säkerställa att utvecklingen går i rätt riktning, där fordon som körs på vägarna alltmer drivs med alternativa bränslen istället för fossila bränslen, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister, i en kommentar till myndighetens sammanställning.

Gröna Bilister har tidigare publicerat en så kallad drivmedelsrapport men nu har Energimyndigheten tagit över den uppgiften. Myndigheten presenterar rapporten som avser bränslen som använts i Sverige under 2015.

Rapporten ska bland annat följa upp hur det går med Drivmedelslagen som säger att leverantörerna av drivmedel ska minska växthusgasutsläppen från de drivmedel som levereras till mackarna i Sverige med sex procent fram till 2020.

Några tydliga trender

Drivmedelsrapporten visar på några tydliga trender:

Inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel ökar. Det finns till exempel i dag cirka fem procent etanol i bensinen och inblandningen av biodrivmedel uppgick i fjol till hela 17 procent.

Biogas är det miljövänligaste bränslet för personbilar. Även fordonsgas är bra i Sverige - där gasen består av 72 procent biogas - och ger en tredjedel så mycket klimatpåverkan som bensin och hälften så mycket klimatpåverkan som diesel.

El är det allra bästa drivmedlet sett till miljön förutsatt att elen produceras förnybart. I rapporten beräknas elenergins klimatpåverkan enligt en så kallad nordisk mix av el. En helt och hållet svensk el skulle vara ännu bättre för miljön.

Helt beroende av hur elen produceras

– Även om klimatnyttan med elbilar ser bra ut, är den helt beroende av hur elen produceras kommenterar Per Östborn som är drivmedelsexpert på Gröna Bilister.

– Marginalel tillverkad i kolkondenskraftverk ger ingen klimatnytta alls jämfört med fossil bensin och diesel. Utsläppen från el producerad av sol och vind är däremot så nära noll det går att komma.

Läs även: Nu måste elbilarna låta mer

Läs även: Världens snabbaste elbil