Gröna Bilister har tidigare publicerat en så kallad drivmedelsrapport men nu har Energimyndigheten tagit över den uppgiften. Myndigheten presenterar rapporten som avser bränslen som använts i Sverige under 2015.
Rapporten ska bland annat följa upp hur det går med Drivmedelslagen som säger att leverantörerna av drivmedel ska minska växthusgasutsläppen från de drivmedel som levereras till mackarna i Sverige med sex procent fram till 2020.
Några tydliga trender
Drivmedelsrapporten visar på några tydliga trender:
■ Inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel ökar. Det finns till exempel i dag cirka fem procent etanol i bensinen och inblandningen av biodrivmedel uppgick i fjol till hela 17 procent.
■ Biogas är det miljövänligaste bränslet för personbilar. Även fordonsgas är bra i Sverige - där gasen består av 72 procent biogas - och ger en tredjedel så mycket klimatpåverkan som bensin och hälften så mycket klimatpåverkan som diesel.
■ El är det allra bästa drivmedlet sett till miljön förutsatt att elen produceras förnybart. I rapporten beräknas elenergins klimatpåverkan enligt en så kallad nordisk mix av el. En helt och hållet svensk el skulle vara ännu bättre för miljön.
Helt beroende av hur elen produceras
– Även om klimatnyttan med elbilar ser bra ut, är den helt beroende av hur elen produceras kommenterar Per Östborn som är drivmedelsexpert på Gröna Bilister.
– Marginalel tillverkad i kolkondenskraftverk ger ingen klimatnytta alls jämfört med fossil bensin och diesel. Utsläppen från el producerad av sol och vind är däremot så nära noll det går att komma.