Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 7 feb 2018 16:00

Så blir de nya elbilarna från Volvos Polestar

Polestars första modell, Polestar 1.

Polestars första modell, Polestar 1.

1/3

Foto: Polestar

Vd:n Thomas Ingenlath med Polestar 1.

Vd:n Thomas Ingenlath med Polestar 1.

2/3

Foto: Polestar

3/3

Foto: Polestar

Volvos elbilsmärke Polestar har två nya modeller på gång. 

Nu avslöjar vd:n Thomas Ingenlath flera nya detaljer om de kommande elbilarna. 

– Polestar 2 blir en utmanare till Tesla Model 3, säger han till Auto Express

Den första bilen från Polestar är snart här. Med en hybridmotor på 600 hästkrafter, en mycket begränsad upplaga på 500 exemplar om året och ett pris på runt 1,5 miljoner kronor blir det en minst sagt exklusiv värsting. 

Men Polestar har också två folkligare modeller på gång, som ska nå ett bredare kundsegment. Polestar 2 och 3, som de heter, blir båda helt eldrivna och lanseras i ordning efter sina namn. 

– Polestar 2 blir en utmanare till Tesla Model 3, så folk får en förståelse för storleken och priset. Den kommer att starta på ungefär 395 000 kronor, säger Thomas Ingenlath till Auto Express och fortsätter:
– Vi säger inte att det är en Tesla-dödare, vi är här för att intensivt konkurrera med dem om marknaden. Vi lanserar Polestar 2 under andra halvan av 2019 och produktionen sätter i gång i början av 2020.

LÄS MER: Chefen avslöjar: Så blir Volvos nya värstingbil 

Polestar bygger halvkombi och suv

Halvkombin Polestar 2 ska bli tillverkarens volymmodell med en produktion på uppemot 50 000 bilar om året. 

Två år efter att den lanserats ska tillverkaren släppa uppföljaren Polestar 3 som Ingenlath beskriver som en "suv med en låg, aerodynamisk silhuett". 

Polestar planerar att bygga 80 butiker, men bilarna ska också säljas genom ett slags abonnemang. Köpare kommer då att betala en månatlig avgift som täcker kostnader för fordonet, service och försäkring. När kontraktet löpt ut ska man sedan kunna lämna tillbaka bilen. 

– Jag kan tänka mig att kommande generationer inte kommer att vara så glada att betala 590 000 för en sak de måste sälja igen. Det är inte ett modent sätt att göra det – det finns bättre sätt, säger Thomas Ingenlath till Auto Express. 

LÄS MER: 5 nya bilar vi ser fram emot 2018